A borágazati főszereplők nemcsak itthon küzdenek a megélhetésért, hanem szerte a világban. A jóslatok között egészen merészek is megjelentek - lássuk, milyen kilátások nyílnak!
Dacára annak, hogy itthon úgy nőnek ki a semmiből az internetes webáruházak, mint eső után a gomba, a boreladások beszűkülő csatornái aligha jelentenek kiutat mindazok számára, akik a koronavírusnak elnevezett bomba robbanásakor nem rendelkeztek elegendő anyagi fedezettel ahhoz, hogy az előttük álló hónapokat átvészelhessék. Még ha optimistán is gondolkozunk, akkor sem valószínű, hogy a vendéglátóhelyek újranyitásukkor azonnal százával fogadnák vissza beszállítóikat, vagy hogy mindenki képes lesz kifizetni 8 napon belül a benyújtott számlákat. A fizetések elmaradása tehát nemcsak a ténylegesen bezárt időszakra vonatkozik, hanem az azt megelőző hetekre, valamint az utána következő hónapokra is.
Kényszerlepárlás?
A csökkenő eladási tendencia azonban nem csupán anyagi következményekkel jár: az eladatlan tételek sok esetben még a hordóban, tartályban pihennek és magukban hordozzák akár annak is a veszélyét, hogy szüretkor nem tudja majd hova tenni a termelő a beérkező szőlőt. Ez aztán kicsit egy ilyen "melyik ujjamba harapjak" stratégiát szül: a tavalyi, vagy azelőtti, egyébként gyönyörű évjáratok borait engedje le a borász a lefolyóba, vagy a szőlőt szüretelje a földre.
A dilemmával nem vagyunk egyedüliek, így Európa-szinten is keresik már a megoldást a szakemberek: a CEEV, vagyis a Comité Européen des Entreprises Vins mindamellett, hogy különböző javaslatokat tesz az export terhek megkönnyítésére, valamint az idénre tervezett borpromóciós támogatások átcsoportosítását szorgalmazza, a desztilláció, vagyis lepárlás mellett is lobbizik. Ez utóbbi, ha nem is a pince mélyén őrzött kincsek vonatkozásában, de a koronavírus miatti bezárások eredményeként tranzitban rekedt borokkal kapcsolatosan akár még jó megoldás is lehet.
Mi lesz a 2019-es évjárattal?
Azoknál a pincészeteknél, ahol anyagilag jobban megy a szekér és tárolókapacitásban sem szűkölködnek, stratégiai szempontokat is figyelembe kell venni. Nyolc év telt el azóta, hogy a Latour legutoljára kihozta ikonikus Grand Vin elnevezésű borát. A legújabb, 2012-es évjáratot idén tavasszal tervezték bemutatni, hasonlóképpen a 2014-es Les Fort de Latour tételhez.
A Franciaországban érvényben lévő korlátozások miatt viszont a pincészet úgy döntött, hogy az évjáratpremiert inkább a biztonságos, őszi időszakra teszi át. A többi bordeaux-i pincészethez (Union des Grands Crus de Bordeaux) hasonlóan a Latour márciusra és áprilisra meghirdetett évjáratkóstolóit is törölte, szinkronban az Emmanuel Macron államfő által bevezetett korlátozásokkal.
Mivel a jelen helyzetben az angol és az amerikai piacok is egyre inkább elzárkóznak, kérdéses, hogy a nagy bordeaux-i chateau-k kihozzák-e az idei év folyamán egyáltalán a 2019-es borokat. A magasabb árkategóriájú tételekre a kereslet most valószínűleg egyébként is visszaesőben van, így nem kizárt, hogy még akár egy évig is palackban pihenhetnek a borok, kialakítva ezzel egy teljesen új szemléletmódot és modellt. Fontos azt is megjegyezni, hogy a 2019-es évjárat Franciaországban is kiemelkedőnek számít.
Szintét gondot jelent, hogy a tradicionális borexpók elmaradtak, hiszen a tavaszi ProWeinon vagy VinItalyn mutatja be a legtöbb termelő újdonságait és építi ki az oly becses eladási csatornáit, így sokan dönthetnek az új évjárat bemutatásának elhalasztása mellett. Sarkítva: ha ez valóban megtörténik, akár a közízlés is átalakulhat: míg jelenleg a friss évjárattal tudnak a fogyasztók leginkább azonosulni, még az is megtörténhet, hogy ez a tendencia az érleltebb borok felé fordul a jövőben.
A Lallier Champagne-ház Ay-banFotó: Kalmár Borbála
Olasz csizmák tapossák Champagne-t
És ha már szóba került Franciaország: Champagne-ban is új szelek fújnak. Korábban már írt a VinCE magazin arról, hogy a franciák mennyire vigyáznak arra, hogy a világ legismertebb borvidéke francia tulajdonban maradjon (ennek eredményeképpen az LVMH csoport diktálja a tempót), így egészen meglepő olvasni a csupán pár napos adásvételi szerződésről szóló híradásokat, amelyek olaszok és franciák közötti megállapodásról szólnak.
Az Ay városában működő, és egyébként 15 hektáron gazdálkodó Lallier pezsgőháztól válna meg a tulajdonosa, amelyet a Campari csoport vásárolna meg. A világ presztízs szeszipari ágazati szereplői között az előkelő hatodik helyet foglaló olasz társulás kiterjedt piaci hálózatával akár új piacokra is eljuttathatja az egyébként színvonalas pezsgőiről ismert champagne-házat. És akkor ez még csupán a jéghegy csúcsa, hiszen miért is állnának meg az olaszok egy háznál?!
Túl Európán
Nem túl rózsás a helyzet viszont a távoli kontinenseken. Ausztrália alig ocsúdott fel az év eleji extrém meleg időjárás és a bozóttüzek okozta csapásokból, máris egy új ellenség ütötte fel a fejét. Egyes jóslások szerint könnyen lehet, hogy akár 30%-a is tönkremegy a jelenleg működő 2600 borászatnak, noha a belföldi boreladások a hírek szerint olyannyira szépen teljesítenek, hogy az országban limitálni kellett az egy főre jutó borvásárlásokat (irigylésre méltó a problémájuk). Az ausztrálok egyébként sem adják könnyen magukat, előremutató marketingstratégiájukról itt olvashatnak.
Talán még náluk is nehezebb helyzetben vannak a dél-afrikaiak. Mivel a közelmúltban az alkoholizmus olyan mértékűvé vált az országban, hogy már az is előfordult, hogy újszülöttek jöttek világra genetikai rendellenességgel, a kormány már jó pár éve szigorú szabályrendszert vezetett be az alkoholbeszerzéseket illetően. A kijárási tilalom alatt a vezetők zéró alkoholeladást engedélyeznek, ami az exportot is érinti. Az egyébként sem a belbiztonságáról híres országban egyre több az alkohollal összefüggésbe hozható rablótámadás, az exportra meghirdetett embargó pedig heti több, mint 9 millió dolláros veszteséget okoz a borászatok számára.
Borászat Stellenbosch közelébenfotó: Kalmár Borbála
A koronavírus egyik nemzetközi gócpontja az USA-ban alakult ki, amely így Kaliforniát is érinti; azonban ők kicsit talán szerencsésebb helyzetben vannak, mint az európaiak. A vírus közvetlen hatásairól készített körképet a Wine-Searcher, amelyből az derül ki, hogy az amerikaiak borfogyasztási szokásai megemelkedtek a krízisben, és az online vásárlásban már hosszú évek óta kitűnően vizsgázó állampolgárok előszeretettel intézik borvásárlásaikat is az interneten. Azaz, ami az amerikai borokat illeti, talán minden marad a régiben.