Európa fut a repülőgépei után, visszakérnék őket az oroszoktól
2022-03-04
.
Az Európai Unió március 28-ig adott időt a repülőgép-kölcsönzőknek, hogy felmondják bérleti szerződésieket orosz ügyfeleikkel. A lépés az EU azon szankcióinak részét képezi, amelyek megtiltották, hogy "orosz jogi vagy természetes személy tulajdonában lévő, bérelt vagy egyéb módon használt repülőgép" belépjen az EU légterébe – olvasható a Haszon oldalán.
A világ legnagyobb repülőgéplízing cége, a dublini székhelyű AerCap rendelkezik a legnagyobb flottával Oroszországban, 152 géppel. A vállalat megerősítette, hogy a szankciókat követően minden orosz légitársasággal kötött szerződését felmondja. A gépek becsült értéke 2,5 milliárd dollár, nagyjából 857,5 milliárd forint – írja a Haszon az ACC Aviation tanácsadói cég adatai alapján.
A honlapja szerint az AerCap orosz ügyfelei között megtalálható az Aeroflot, az S7 Airlines, a Rossiya, az Azur Air és a Ural Airlines is. Az AerCap mellett további nyolc ír vállalat rendelkezik orosz érdekeltségekkel.
Az ACC Aviation alelnöke, Viktor Berta az Insidernek elmondta, hogy a logisztikai nehézségekkel szembesülhetnek a bérbeadók, ha a légitársaságok és a hatóságok nem hajlandóak együttműködni, folytatja a lap.
A logisztikai kihívás óriási. Több száz gépről beszélünk, amelyeknek valahogyan ki kell repülniük [Oroszországból]. Mégis hova mehetnének? Vajon együtt fognak működni? Érkezik-e majd fentről egy parancs, hogy tagadják meg a közös munkát?
– mondta Phil Seymour, az IBA légiközlekedési specialistája a The New York Timesnak.
A Haszon kiemeli: Oroszország része a légi járművekről szóló Fokvárosi Egyezménynek, amely megkönnyíti a bérbeadók számára a lízingelt repülőgépek visszaszerzését, ha partnerük nem tudja fizetni a költségeket. A megállapodás érvényesítéséhez azonban bírósági segítségre, együttműködésre van szükség, az viszont meglehetősen bizonytalan, az oroszok hogyan reagálnának egy ilyen eljárásra.
Mindezek mellett a légiközlekedési szankciók mindkét oldalon éreztetik hatásukat, így a bérbeadók is nehezen jutnak be Oroszországba, hogy begyűjtsék gépeiket.
Az AerCap elismerte az Oroszországgal való üzletelés kockázatát. Közleményében azt írta, problémákba ütközhet a repülőgépek visszaszerzése.
Komoly akadályok merülhetnek fel, és valószínűleg jelentős költségekkel és kiadásokkal kell számolnunk a visszavételek lebonyolítása során
– olvasható a cég biztonsági jelenésében.
Az Ishka tanácsadója, Paul O'Driscoll a The New York Timesnak elmondta, hogy a cégeket súlyos pénzügyi veszteségek fenyegetik a felmondott szerződések miatt. O'Driscoll elmagyarázta, hogy a bérleti szerződés lejártakor a vállalatoknak jó állapotban kell visszaadniuk a gépeket a bérbeadónak, ami makulátlan belső teret és tökéletes műszaki állapotot jelent.
Egy szerződés felmondása esetén azonban az orosz légitársaságok nem kötelesek elvégezni az elvárt karbantartásokat.
Az AerCap mellett a szingapúri székhelyű BOC Aviation és az írországi Avalon is lízingel repülőket az oroszoknak. Előbbinek 18, utóbbinak valamivel kevesebb, mint 20 gépe van az országban.
(Haszon)