Pillanatok alatt feltornázhatják az értékét, ami aztán rögtön be is zuhanhat.

Spanyolország új jogszabályokat jelentett be arra vonatkozóan, hogy az influenszerek és más celebek miként reklámozhatják a kriptovalutákat - írja a Reuters alapján a The Verge.

A következő hónaptól kezdve a reklámozónak tíz nappal a kriptoeszközökkel kapcsolatos kampányok indítása előtt értesítenie kell a Nemzeti Értékpapírpiaci Bizottságot (CNMV). A szabályok a százezernél több feliratkozóval rendelkező influenszerekre vonatkoznak, akiket a vállalatok azért fizetnek, hogy a különböző kriptovalutákat népszerűsítsék – a gyakorlatot egyébként világszerte számos kritika érte, és még pereket is indultak ezzel kapcsolatban.

A Reuters szerint a kriptohirdetőknek közzé kell tenni a CNMV felé a közelgő kampányok tartalmát, a hirdetéseknek pedig figyelmeztetéseket kell tartalmazniuk ezek kockázatairól. A szabályozás célja, hogy a CNMV figyelemmel kísérhesse a kriptovaluták körüli marketing menetrendjét, és biztosítsa, hogy a fogyasztó tisztában legyen a veszélyekkel.

A CNMV korábban már használta a közösségi médiát a kriptohype miatt: novemberben világklasszis Andrés Iniesta tweetjére reagáltak, miután lelkesen népszerűsítette Binance nevű kriptovaluta tőzsdét. A tweetben jelezték, hogy a „kriptoeszközök, mivel nem szabályozott termékek, jelentős kockázatokat hordoznak". Arról nem tudni, hogy Iniesta kapott-e fizetést a promóciójáért.

Globálisan nézve a hatóságok vakarhatják a fejüket: még a közösségi médiában történő reklámozások szabályozásában is vannak hiányosságok, de a kriptovalutákkal kombinálva – ami szintén új jelenség a piacon –, a helyzet csak bonyolultabb.

A hónap elején Kim Kardashian, Floyd Mayweather és más celeb is pert kapott a nyakába, amiért az EthereumMax nevű valutát reklámozták – drámaian megemelve annak árát, később pedig szinte teljesen értéktelenné vált, és számos befektető bukott vele hatalmasat.

A CNMV új szabályai ugyan nem fogják megakadályozni az influenszereket abban, hogy követőiknek kriptopénzekről posztoljanak, de lehetővé teszik, hogy a hivatal szorosabban nyomon kövesse, hogy pontosan mit is reklámoznak.