Egy ütős koncert, egy jó színdarab vagy egy kellemes múzeumi séta? Nemrég még a mindennapjaink részei voltak, most pedig egyre jobban hiányoznak. Egy kampány keretében te is hozzájárulhatsz a kultúra motorjának újraindításához.
A kortársPRos művészeti kommunikációs ügynökség és az Art is Business magazin gőzerővel azon dolgozik, hogy mihamarabb újraélessze mindazt, ami a lelki és szellemi feltöltődésünket, épülésünket szolgálja. A tervek szerint május végén-június elején kommunikációs kampányt indítanak, amely erős üzenettel és arculattal ösztönzi a lakosságot, hogy továbbra is bízzon a művészet, az alkotók és a közösség erejében, és a korlátozások feloldását követően is aktív kultúrafogyasztó maradjon.
A szervezők a válság által érintett szektorokban dolgozókat (színművészeket, zenészeket, kulturális szakembereket) szeretnék támogatni – a kampány létrehozásához szükséges források egy részét pedig közösségi finanszírozással igyekeznek előteremteni. A részletekről a projektvezető, Balogh Máté András mesélt a hamuesgyemant.hu-nak.
Balogh Máté szerint most rajtunk a sor, hogy támogassuk a művészetetMohai Balázs
Miért fontos, hogy a kampány még nyár előtt elinduljon?
Az őszi jegyértékesítés megkezdésének időpontjára szeretnénk rácsatlakozni, az optimista becsléseim szerint ez talán június eleje lesz. A kampány a tervek szerint hat héten keresztül fut majd: beletartozik majd egy nagyobb lélegzetvételű imázsvideó, arculati elemekkel ellátott hirdetések, plakátok, tervezünk sajtómegjelenéseket és további kisvideókat, amelyek a nézők oldaláról mutatnak be visszaemlékezéseket, és azt, hogy ki miért várja a kulturális világ újraindulását, a leendő kiállításokat, előadásokat, koncerteket.
Mit gondolsz, mennyire lesz befogadó a lakosság?
Ez a kampány értünk, a nézőkért, a hallgatóságért van. Hiszem, hogy az emberek fogékonyak lesznek erre, hiszen ami jelenleg zajlik, közel sem pozitív. Az embereknek szüksége van arra, hogy lelkileg felemelkedjenek, hogy minél több pozitív hatás érje őket, és belső erőt kapjanak. Bízom benne, hogy a kampányunk ehhez járul majd hozzá, és ösztönözni fogja az embereket arra, hogy ha már lehet jegyet venni, akkor merjenek tervezni a programokkal. A kulturális szektor ebben a pillanatban sajnos még nem látja a kiutat a mostani helyzetből. Az egyik megoldás, hogy amint már biztonságosan van rá lehetőség, az emberek kimozduljanak majd a kényszer teremtette megszokásból, és újra megjelenjenek a szeretett kulturális tereikben.
Közösség=Művészet=Élet - Dánielyoutu.be
Hogyan lehet eloszlatni az emberek félelmét ezzel kapcsolatban?
Ha újra beindul a kulturális élet, az intézményvezetők és a hatóságok megtesznek majd különböző lépéseket a nézők biztonságáért. Várhatóan egy kialakított szabályrendszerhez és feltételekhez lesz kötve az előadások látogatása, mint például az ülések és karfák fertőtlenítése, intenzívebb szellőztetés, nézői oldalról esetleg maszk viselése, nagyobb ülőtávolság tartása. Reményeim szerint minél kevesebb olyan intézkedés lesz, amely csökkenti az élvezeti faktort, mégis biztonságossá teszi a kultúrafogyasztást, annál szívesebben vesz majd részt a közönség a különböző eseményeken.
Hogyan működik ma az online kultúrafogyasztás?
A jelenlegi helyzetben jó iránynak bizonyult, hogy az intézmények elővették a korábbi felvételeiket, koncerteket tartanak vagy épp beszélgetéseket szerveznek különböző online platformokon. Csakhogy a többség mind a mai napig ellenszolgáltatás nélkül, azaz ingyen teszi mindezt. Ez az első pár hétben rendben is volt, hiszen a kialakult helyzet mindenki számára ismeretlen jövőt mutatott. Mostanra láthatóvá vált, nem lesz gyors nyitás, huzamosabb ideig még ebben a formában kénytelen fennmaradni a művészeti közeg. Pontosan ezért én azon az állásponton vagyok, hogy a kulturális piac szereplői igenis árazzák be magukat, becsüljék magukat többre, tudják mennyit érnek, és legyenek tisztában azzal, hogy a tudás, amivel rendelkeznek másnál nincs meg, és ezért nem adhatják magukat „csak úgy". Készítettünk egy felmérést, amelyet több százan töltöttek ki. Ebből egyértelműen kiderült, hogy a kultúrát szerető és fogyasztó közönség szívesen fizetne a megszokott művészeti tartalomért akár az online térben is. Érdemes lenne ebben az irányban elindulni, és ezen a területen is megoldásokat keresni.
Közösség=Művészet=Élet - Évayoutu.be
Mekkora támogatásra lenne szükség a kulturális élet újraindítását célzó kampány létrejöttéhez?
Fontos tudni, hogy a kampány mindenképpen elindul majd május végén, június elején! A projekten dolgozó szakemberek (grafikusok, filmesek, videósok, vágók, szkriptelők, szereplők, háttérmunkások) térítésmentesen vállalták a munkát, a félmilliós indulóösszegre azért van szükség, mert ennek ellenére mi mindenképpen szeretnénk támogatni az ő munkájukat, a fennmaradó összeggel pedig a munkájukat vesztett művészeket. Mi már annyi mindent kaptunk a művészettől és az alkotóktól, szerintem most rajtunk a sor, hogy segítsünk nekik.
A kampányt magánemberek, vállalkozások és cégek egyaránt támogathatják ide kattintva.