A Nowness izgalmas összeállítást készített a Pedro Almodóvar mániái videósorozat keretében. Egymás mellé állították a spanyol filmzseni ikonikus filmjeleneteit és az ihletet adó képzőművészeti alkotásokat, döbbenetes hasonlóságokat leplezve le.
Bátor filmes
A kétszeres Oscar-díjas Almodóvart elsősorban rendezőként tartják számon, pedig legtöbbször a forgatókönyvet is ő jegyzi, sőt, produceri feladatokat vállal, zenét komponál, látványt tervez.
A csodálatos képi világgal bemutatott történetek tabukat döntenek le: bizarr helyzetekben megtört asszonyok, transznemű vagy épp perverz szereplők hirdetik a tragikus sorsokban világló szépséget.
Lopott képek?
Jorge Luengo Ruiz videójában meghökkentő hasonlóságokat tár a nézők elé. A vágy törvénye (1987) több jelenetének beállítása kísértetiesen hasonlít Edward Hopper amerikai realista festő alkotásaira. Hoppert sokszor megidézi Almodóvar, de a skála széles a spanyol rendezőnél, nem is annyira a stílus (hiszen sok mindent beemel a reneszánsztól a szimbolizmuson át a pop-artig), sokkal inkább a kompozíció, ami visszaköszön filmjeiben.
Emlékezetes jelenetei közé tartoznak az Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén (1988) telefonos beállítása Roy Lichtenstein Ohhh… Alright... (1964) képe nyomán; a Megtört ölelések (2009) lepedő alatt ölelkező párjának elődje minden bizonnyal René Magritte Szerelmesek (1928) című festménye; míg a Beszélj hozzá (2002) abszurd jelenetében életre kel Alfred Kubin Death Jump (1902) műalkotása.
Forrás: Nowness
Szerző: Tóbiás Lilla