boom supersonic

Egyre biztosabb, hogy tényleg megépül a Concorde utódja

A Boom Supersonic új terveket mutatott be az Overture repülőgépéről, amely ha tényleg megépül, a világ leggyorsabb utasszállítója lehet.

Két éve mutattuk be a Boom Supersonic repülési startup szuperszonikus utasszállítójának prototípusát. A vállalat célja, hogy a következő generációs, legendás Concorde utódja legyen.

A startup úgy látszik komolyan is gondolja, hiszen már elkészült a repülőgép gyártási terve is, amely négy hajtóművet, egy új törzset és a korábbi változatokhoz képest kevesebb utasülést tartalmaz.

A repülőgép pokolian gyors lesz: 1,7 Mach sebességgel repül majd víz felett, és 1 Mach alatti sebességgel a szárazföldön, vagyis mindössze 3,5 óra alatt el lehet majd jutni New Yorkból Londonba.

Nem véletlen, hogy a Boom alapítója és vezérigazgatója, Blake Scholl szerint a forradalmi tervezésű repülő alapjaiban fogja megváltoztatni a távolságról való gondolkodásunkat.

A Boom Supersonic azt is bejelentette, hogy együttműködik egy repülőgép- és védelmi technológiai vállalattal, a Northrop Grummannal, így katonai célokra is fejleszthetnek majd.

Scholl szerint az együttműködés „páratlan nagysebességű képességet biztosíthat az Egyesült Államok és szövetségeseink számára, amikor és ahol a legnagyobb szükség van rá", beleértve a „ gyorsreagálású megfigyelési és felderítési, parancsnoki és irányítási, valamint mobilitási és logisztikai feladatok" során nyújtott segítséget.

Most már a vállalaton a világ szeme: az Overture-ra keresztelt gépet gyártósorra kell vinnie a cégnek. A Boom egy „vasmadár" megépítésével kezdi, ami egy 30 x 60 méter méretű acélváz lesz, amelyet a repülési alkatrészek és rendszerek tesztelésére használnak.

Egyelőre azonban nem világos, hogy mikor láthatjuk az első Overture-t teljes formájában – elvileg 2029-ben, de ez a dátum közel sem biztos. A cég eddig csak az általunk is bemutatott XB-1 nevű, egyharmad méretű prototípust építette meg, amelyet várhatóan már idén repülési teszteknek vetnek alá.

A nehézkes indulásnak nagy köze van ahhoz, hogy 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő. A legendás Concorde, amit az Air France és a British Airways üzemeltetett, a 2001-es párizsi baleset és a fenntartási költségek miatt végleg a garázsba gurult.


A figyelmetekbe ajánljuk