őssejt

Tudósok rájöttek, hogyan lehet a csontokat visszanöveszteni hanghullámok segítségével

Az ausztráliai a melbourne-i RMIT Egyetem tudósainak sikerült őssejtekből csontot növeszteniük a nagyfrekvenciás hanghullámoknak köszönhetően – mindez áttörést jelenthet a regeneratív gyógyászatban.

Szerintük a módszer gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb, mint a csontok újranövesztésének jelenlegi kísérleti módszerei, ami a csontvelőből kivont őssejtek felhasználásával történik, és gyakran fájdalmas és invazív eljárás.

A hanghullámok több nappal csökkentik a kezelés idejét, amely általában ahhoz szükséges, hogy az őssejtek elkezdjenek csontsejtekké alakulni. A módszer nem igényel semmilyen speciális csontindukáló gyógyszert sem, és nagyon könnyen alkalmazható az őssejtekre

– mondta Amy Gelmi, az RMIT kutatója és a Small című folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője.

Miután az őssejteket rávették, hogy csontsejtekké alakuljanak, az elképzelés szerint helyileg be lehet őket injektálni, vagy akár egy implantátumra is fel lehet őket vonni, hogy újranőjenek vagy teljesen új csontot növesszenek.

A nehezen beszerezhető csontvelői őssejtek helyett a technika a páciens testéből vett más sejteket, például zsírszövetet is felhasználhat.

A kutatók által kifejlesztett kis eszköz 10 megahertz feletti frekvenciájú hanghullámokat generál, amely jóval magasabb, mint az emberek által hallható spektrum. Egy kísérlet során a kutatók ezeket a hanghullámokat öt napon keresztül napi tíz percen keresztül lőtték az őssejtekre, ami jelentősen felpörgette a csonttá válásukban szerepet játszó folyamatokat.

A kutatók most a széleskörű felhasználáshoz való feltételeket igyekeznek megteremteni, de az alacsony költségek miatt a kutatók bíznak abban, hogy a technológia a regeneratív gyógyászat alapköve lesz a jövőben.

(Futurism)