dinoszaurusz

Így nézhetett ki egy microraptor - illusztráció

Egy bordák között talált láb változtathatja meg a dinoszauruszokkal kapcsolatos elképzeléseket

Pórul járnának a mai emlősök, ha nem halt volna ki a microraptor.

A szakértők szerint egy microraptor bordájában lévő láb lehet a legkorábbi ismert bizonyíték arra, hogy egy dinoszaurusz egy emlőst fogyasztott. A microraptorok kicsi, tollas dinoszauruszok voltak, a vizsgált lelet körülbelül egy varjú méretű – méretei azonban nem akadályozták meg abban, hogy röviddel a halála előtt lenyelje egy ősi emlős lábát.

A Microraptor zhaoianus néven is ismert dinoszaurusz Dromaeosauridae nevű családba tartozott, amely a mai Kína területén élt a kora kréta időszakban. Körülbelül 120 millió évvel ezelőtti jelenlétekor a vadászatai alatt a fák lombkoronái között kereste a zsákmányt, és úgy tűnik, gerincesek után kutatott.

Érdekesség, hogy a leletet már 2000-ben azonosították, de csak most vették észre, hogy egy láb is az utolsó étkezései között volt. Az áldozatok egy egérméretű ősi emlős volt, amelyet a microraptor bordái között találtak a kutatók – számolt be a Journal of Vertebrate Paleontology folyóiratban publikált tanulmányról az IFL Science.

A montreali McGill Egyetem professzora, Hans Larsson volt az első, aki észrevette a furcsa leletet, majd Dr. David Hone, a londoni Queen Mary Egyetem munkatársa, valamint kanadai, amerikai és kínai kollégái segédkeztek a további kutatásban.

Ebből kiderült, hogy az elfogyasztott lábfej szinte teljesen ép volt, és egy földön élő emlőshöz tartozhatott. Az viszont kérdéses, hogy a microraptor elejtette-e az állatot vagy csupán maradványait fogyasztotta el.

A kulcsfontosságúnak tartott felfedezés azonban kiszélesíti a microraptorok táplálkozási szokását, és hátrébb helyezte az időben a legkorábbi ismert bizonyítékokat arra vonatkozóan, hogy egy dinoszaurusz emlőst evett. Emellett a kutatók kiemeltél: ha a microraptorok ma is élnének, az kész „rémálom" lenne a ma élő állatok számára.