rozé a tengerparton
Fotó: Unsplash/Vidar Nordli-Mathisen

A rozé, ha prémium: száz dollárt is megadnak palackjáért

A nyár közeledtével a fogyasztók által oly kedvelt rózsaszín bor kiemelt figyelmet kap. Nem véletlenül: ebből az italból 26 millió hektoliter gurul le világszerte a torkokon.


Szerző: Konkoly Mihály

A teljes mennyiség felét Franciaország és az USA borivói tüntetik el, de ezek az országok azok, amelyek – Spanyolországgal kiegészülve – a mennyiség 64%-át meg is termelik. Igaz, míg a prémiumrozék főleg francia pincékből érkeznek, addig a spanyolok általánosságban a belépő kategóriában erősek: sok olcsó és korrekt minőségű borral vannak jelen a piacokon.

Provance-i ízek és élmények

Provence jelképe a levendula

Fotó: Unsplash / Anastasiia Chepinska

Ha a legfontosabb rozétermő területeket vesszük sorra, elsőként Provence kerül a látómezőnkbe. A délfrancia borvidéken készülő kb. 176 millió palack bornak több mint négyötöde rozé, amely ráadásul az elmúlt két-három évtizedben a világ számára rozéprototípussá vált. Ez Frankhon legrégibb bortermelő területe, ahol a rozét évszázadok óta készítik, hiszen kékszőlőből ez a legrégebbi bortípus. Mondhatjuk, hogy az ottani gazdáknak a vérükben van a rozékészítés.

Az 1800-as évek végén az északi területekről érkező gazdagabb franciák felfedezték turisztikai célpontként az ország mediterrán részét. Egy tengerparti nyaralás estéjén nem is kellett más, mint rozéval zárni a napot. Ettől kezdve a nyaralás, a gondtalanság, a kikapcsolódás italává vált a provence-i rozé, de ez még mindig csak a lokális piacot jelentette. A következő lépés az ígéretes amerikai piac meghódítása volt.

Már az 1930-as években megjelentek az egyedi formájú palackok, amelyekkel az intenzív versenyhelyzetben igyekeztek megkülönböztetni magukat a termelők. Mindenki elkészítette a maga dizájnját, ezért káosz alakult ki a palackformák tekintetében a piacon. A borvidéki szindikátus 1960-ban elhatározta, hogy saját hatáskörben palackot terveztet a Côtes de Provence borok számára. Egy típust a kereskedők (negociant-ok) számára, egy másikat pedig a birtokon palackozó termelők számára. Ezen palackok marketingeszközként való használata fontos szerepet játszott a provence-i rozék pozicionálásában. A borvidéki, közösségi aktivitásért a CIVP (Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence) nevű szakmaközi szervezet a felelős, amelynek több mint ötszáz termelő és több mint száz kereskedő a tagja. E szervezet tagjai állítják elő a régió AOP-borainak a 96%-át, de a regionális promóciós aktivitásnak is ők a motorjai. Évről évre a legrangosabb borpiaci rendezvényeken láthatjuk a „Vins de Provence, The Taste of Style" egyszerű üzenettel ellátott reklámanyagokat, standokat, promóciós filmeket. A hatalmas mennyiségben értékesített provence-i rozé nagy hányada elérhető áron, áruházláncok polcain és tavernák asztalain, szomjoltóként fogy el. Valóban nincs is másra szükség, mint visszarepíteni a fogyasztót a nyaralás pillanataiba – jól behűtve, sok gyümölccsel, jó savakkal.

A rozé, ha prémium

roz\u00e9 sikk

Sikk lett rozét inni

Fotó: Love Wine blog

Ezzel párhuzamosan a termelők, az igényes borfogyasztók és a sommelier-k oldaláról megjelent az igény a prémium-, szuperprémium-rozékra. Ma már ikonikussá vált prémiummárkák egész sorát említhetjük; ezek élén találjuk a nagy múltú Chateau d'Esclans birtokot, amelynek a 2006-os tulajdonosváltás hozta meg a nagy áttörést.

Egy bordeaux-i bortermelő család sarja, Sacha Lichine új koncepcióval közelítette meg a rozépiacot: kihoztak egy 90 éves tőkékről szüretelt, hordózott, kifinomult bort – 100 dolláros áron. Ez volt a Garrus.

A szuperprémium-minőség, az új hordó használata és az öreg tőkék üzenete mellett az új rozébort megtámogatták a luxustermékekre utaló kommunikációval, olyan hívószavakkal és képzettársításokkal, mint életstílus, tengerpart, glamour, Côte d'Azur...

A lépésre mindenki felkapta a fejét; ezzel új fejezet nyílt a rozétörténelemben, de az üzleti sikert a pince legolcsóbb terméke hozta meg: a magas minőségű Whispering Angel rozé, amely a nagy Garrus hírverésének uszályában lett világsikerű, 20-25 euróért kapható, és 7 millió palack készül évente belőle.

Tartalom és hírnév

miraval

A bor sikertörténete túlélte a kapcsolatot is

Fotó: Pinterest

A filmvilág csillagai is megjelentek a borvidéken. A Pitt-Jolie résztulajdonban lévő Miraval birtok és márka rozéborának első modern stílusú évjárata 2011-ben készült. A házaspár neve garancia volt a sikerre, amely válásuk ellenére azóta is tart. A fajták nagy részét rozéra szüretelik, de a syrah kapcsán élnek a léelválasztás lehetőségével, amely koncentráltabb végeredményt nyújt a házasításban. A kis százalékban használt hordó és a finomseprő felkeverése új rétegeket ad a bornak. A két színész elkötelezett a választék bővítésére, 2019-ben jelent meg a Studio by Miraval rozéjuk, amely a birtok korábbi tulajdonosa által berendezett hangstúdióra utal, ahol például a Pink Floyd vette fel a The Wall albumot. A csúcs a két legjobb parcelláról készült Muse de Miraval, amely magnum palackba került.

Luxus a négyzeten

A champagne is lehet rozé

roz\u00e9 champagne

Tengerpart, rozé, champagne - igazi highlife

Fotó: Veuve Clicquot

Champagne egyik különlegessége, hogy nemcsak a rövid macerációs eljárással készíthető rozé, hanem fehér és vörös alapbor házasításával is. A Veuve Clicquot ház 1775-ben hozta piacra az első rozéját, de napjainkra szinte minden ház készít rozé champagne-t, közülük a Louis Roederer´s Cristal, az Armand de Brignac és a Dom Pérignon rozé champagne-a a legdrágább.


A cikk teljes terjedelmében a VinCE Magazin 2020. májusi számában olvasható.

A figyelmetekbe ajánljuk