Egy tudóscsoport arra figyelmeztetett, hogy a marketingesek az álmainkban próbálnak reklámozni. Vajon az alvásunkat akaratunk ellenére is kereskedelmi forgalomba hozzák?
Most, hogy otthonaink tele vannak hallgatózó okoseszközökkel, és elválaszthatatlanok vagyunk a telefonunktól, úgy tűnhet, hogy az alvás az egyetlen olyan része az életünknek, amely tiltott terület a minket befolyásolni próbáló marketingesek számára. De ez a boldogságos lefekvés előtti bástya talán már nem sokáig tart ki. Tavaly az alvás és az álmodás területének 38 szakértőjéből álló csapat aláírt egy véleménycikket, amely arra figyelmeztetett, hogy az álomreklámok útban vannak.
Logikus, hogy a marketingesek igyekeznek hozzáférni az álmainkhoz. Akár indokolt, akár nem, az álmok emberek milliói számára különleges jelentőséggel bírnak. Az álmodás az, amikor agyunk erős asszociációkat képes kialakítani. Az Amerikai Marketing Szövetség New York-i szervezetének 2021-ben különböző amerikai cégek 400 marketingese körében végzett, a marketing jövőjét vizsgáló felmérése szerint az amerikai cégek háromnegyede 2025-ig álomreklám-technológiákat kíván alkalmazni.
De vajon ez csak tipikus marketinghype, vagy egy közelgő disztópikus valóság őszinte felismerése? A laboratóriumban a tudósok már úttörő módszereket dolgoztak ki álmaink tartalmának megváltoztatására, bár nagyon egyszerű módon. Adam Haar Horowitz, az MIT Fluid Interfaces csoportjának PhD-hallgatója 2020-ban egy Dormio nevű újszerű eszközzel inkubálta az alanyok álmait alapvető ötletekkel.
A rendszer érzékeli, ha viselője hipnagógia, azaz az ébrenlét és az alvás közötti átmeneti tudatállapotba lép, majd speciális auditív ingereket játszik le neki azzal a céllal, hogy megváltoztassa az álmait. Haar a Dormióról közzétett tanulmányában ő és szerzőtársai sikeresen használták a rendszert arra, hogy az alanyok fákról álmodjanak. Most a Dormio és a fák messze vannak attól, hogy megvalósítsák a teljes értékű álomreklámot, a termékelhelyezés talán végső formáját.
Mégis, a mikrofonok mindenütt jelenléte a hálószobában felvet egy nyugtalanító, bár valószínűtlen lehetőséget. Legtöbbünknek van okoskészüléke a csuklóján vagy az ágya mellett, amikor alszik. Ezeket könnyen felhasználhatjuk arra, hogy finoman álomreklámot kezdeményezzünk. Képzeljük el, hogy arra ébredünk, hogy a telefonunk egy pohárba töltött szénsavas ital csábító hangjait sugározza, és egy halk hang azt suttogja: Coca Cola.
Ez azért nem valószínű, mert az ilyen üzenetküldés a beleegyezés és a magánélet durva megsértését jelentené, és így a bíróságok gyorsan elmarasztalnák, ha felfedeznék. Mégis, hogy a vállalatok még csak ne is gondolkozzanak ilyen stratégián, a véleménycikket aláíró tudósok szerint ehhez hamarosan politikai lépéseket kell tenni. Úgy vélik, hogy sürgősen szükség van proaktív fellépésre és új védelmi irányelvekre, hogy a hirdetők ne manipulálhassák az amúgy is ostromlott tudatos és tudattalan elménk egyik utolsó menedékét, az álmainkat, írták.
(Forrás: Big Think)