konténerhajó
A tengeri szállítmányozás költségei is jócskán megemelkedtek a közelmúltban. A szállítási láncok akadoznak, és az évben nem is várható már változás. Készüljünk, hogy véget érhet az olcsó kínai áruk korszaka is.

A tengeri szállítmányozás is válságban 

Megtízszereződött a tengeri szállítmányozás költsége 2019 óta, és 2023-ig nem is várható az árak rendeződése. A folyamatért nagy mértékben felelős a pandémia is, de a szakemberek arra számítottak, hogy a szektor túljutott a vírus okozta gazdasági nehézségeken már az idén,. Azonban úgy tűnik, nem így lesz – írja a Haszon az Agroinform cikke alapján.

Március közepén Kína bezárta a 17 millió lakost számláló Sencsent, a kínai Szilícium-völgyet, valamint bezárta kikötőjét is, amely a konténerszállítás terén az ország egyik legnagyobbja. Sencsenen évente 194 millió tonna áru halad át, ami több, mint háromszorosa Le Havre, Franciaország vezető konténerkikötőjének forgalmához, ami körülbelül 66 millió tonna árut mozgat egy évben. Ehhez járul még az ukrajnai háború és az évtizedek óta nem látott inflációs nyomás”

– elemezték a helyzetet az iBanFirst pénzügyi intézet szekértői.

Elszálltak a szállítási költségek 

A járvány kitörése óta a tengeri szállítás kiegyensúlyozatlan, ezért a költségek is növekedtek. Míg 2019-ben egy 33 köbméteres konténer átlagára nagyjából 1200 euró volt, jelenleg több mint 13 ezer euró, de van példa 20 ezer eurós árszintre is. A koronavírus ismételt terjedése Kínában, az ukrajnai háború, a konténerhiány, a növekvő kereslet és az energiaárak növekedése ráadásul továbbra is magasan tartja az árakat.

Legjobb esetben is 2023-ig tart a kikötői torlódások megszüntetése és a fuvardíjak tartós csökkenése. Ez azt jelenti, hogy a nemzetközi kereskedelemtől függő vállalatoknak, akár az anyagmozgatás, akár a kereskedelmi értékesítési pontok tekintetében, stratégiákat kell kidolgozni a költségek csökkentésére, hogy fenn tudjanak maradni

– nyilatkozta Henrik Gergely, az iBanFirst számlamenedzsere.

Más problémákat is okoz a tengeri szállítmányozás döcögése. Rávilágítanak a globális ellátási láncok gyengeségeire, ahogy az infláció okozta gazdasági veszteségek csökkentésének a szükségességére.

A vállalatoknak hiába vannak hosszú távú stratégiái, jelenleg csak gyors megoldásokban bízhatnak. Új beszállítókat próbálnak felkutatni, akik közelebb vannak, és korábban nagyobb készleteket halmoztak fel, vagy helyben állítják elő a termékeket. Ez azonban nagyobb költségekkel jár, amit a fogyasztók fognak megfizetni.


A figyelmetekbe ajánljuk