bitcoin érme

Spanyolországban tiltják a kriptovaluták reklámozását, akár csődbe is vihet egy influenszer

Pillanatok alatt feltornázhatják az értékét, ami aztán rögtön be is zuhanhat.

Spanyolország új jogszabályokat jelentett be arra vonatkozóan, hogy az influenszerek és más celebek miként reklámozhatják a kriptovalutákat - írja a Reuters alapján a The Verge.

A következő hónaptól kezdve a reklámozónak tíz nappal a kriptoeszközökkel kapcsolatos kampányok indítása előtt értesítenie kell a Nemzeti Értékpapírpiaci Bizottságot (CNMV). A szabályok a százezernél több feliratkozóval rendelkező influenszerekre vonatkoznak, akiket a vállalatok azért fizetnek, hogy a különböző kriptovalutákat népszerűsítsék – a gyakorlatot egyébként világszerte számos kritika érte, és még pereket is indultak ezzel kapcsolatban.

A Reuters szerint a kriptohirdetőknek közzé kell tenni a CNMV felé a közelgő kampányok tartalmát, a hirdetéseknek pedig figyelmeztetéseket kell tartalmazniuk ezek kockázatairól. A szabályozás célja, hogy a CNMV figyelemmel kísérhesse a kriptovaluták körüli marketing menetrendjét, és biztosítsa, hogy a fogyasztó tisztában legyen a veszélyekkel.

A CNMV korábban már használta a közösségi médiát a kriptohype miatt: novemberben világklasszis Andrés Iniesta tweetjére reagáltak, miután lelkesen népszerűsítette Binance nevű kriptovaluta tőzsdét. A tweetben jelezték, hogy a „kriptoeszközök, mivel nem szabályozott termékek, jelentős kockázatokat hordoznak". Arról nem tudni, hogy Iniesta kapott-e fizetést a promóciójáért.

Globálisan nézve a hatóságok vakarhatják a fejüket: még a közösségi médiában történő reklámozások szabályozásában is vannak hiányosságok, de a kriptovalutákkal kombinálva – ami szintén új jelenség a piacon –, a helyzet csak bonyolultabb.

A hónap elején Kim Kardashian, Floyd Mayweather és más celeb is pert kapott a nyakába, amiért az EthereumMax nevű valutát reklámozták – drámaian megemelve annak árát, később pedig szinte teljesen értéktelenné vált, és számos befektető bukott vele hatalmasat.

A CNMV új szabályai ugyan nem fogják megakadályozni az influenszereket abban, hogy követőiknek kriptopénzekről posztoljanak, de lehetővé teszik, hogy a hivatal szorosabban nyomon kövesse, hogy pontosan mit is reklámoznak.


A figyelmetekbe ajánljuk