Régi sportidők – Események, amelyekért visszarepülnénk a múltba
Fotó: Davide Ragusa / Unsplash

Régi sportidők – Események, amelyekért visszarepülnénk a múltba

A sport lehetővé teszi, hogy az emberek megvalósítsák a lehetetlent, épp ezért tömegeket inspirál. A nagy küzdelmek, a csodálatos teljesítmények, a történelmi jelentőségű győzelmek olyan élménnyel gazdagítják a szerencsés szemtanúkat, melyről évtizedek múltán is mesélnek – és ezt az élményt a későbbi generációk csak irigyelni tudják. Hőskori, heroikus és/vagy hidegrázós sporttörténeteket mutatunk be a múltból. Lipcsei Árpád cikkének részlete a Hamu és Gyémánt magazin tavaszi lapszámából.


Autóverseny: Bravo, Monsieur Szisz!

\u200bA Francia Aut\u00f3klub Nagyd\u00edj\u00e1nak (Grand Prix de l'ACF) k\u00e9s\u0151bbi gy\u0151ztese Szisz Ferenc Renault AK t\u00edpus\u00fa versenyaut\u00f3j\u00e1val

A Francia Autóklub Nagydíjának (Grand Prix de l'ACF) későbbi győztese, Szisz Ferenc Renault AK típusú versenyautójával

Fotó: Fortepan

Fáradt volt, a szeme égett, az arcán sérülésnyomok, miután por, apró kátrány- és lemorzsolódott gumidarabok záporoztak felé órákon át. Este maga az autógyár-alapító Louis Renault szaladgált védőszemüveg és arcvédő után, hogy pilótája, a legelső Grand Prix (GP) nyitó versenynapját követően az élen autózó Szisz Ferenc másnap is megőrizhesse vezető pozícióját.

A versenyen 12 gyártó állt rajthoz: a Brasier, a Clément-Bayard, a Darracq, a FIAT,a Hotchkiss, a Lorraine-Dietrich, az Itala, a Mercedes, a Panhard, a Renault, a Gobron-Brillié és a Grégorie. Akadhat köztük a kívülállók számára is ismerős név…

A franciaországi Le Mans környékén közutakból kialakított, 103,18 kilométeres versenypályán – melynek egyes részeit fa pályaszakaszok kötötték össze – két nap alatt 12 kört, 1238,16 kilométert kellett megtenniük a versenyzőknek és autóiknak, olykor 40 fok feletti hőségben. A 32 autóból 11 ért célba. A Renault-alkalmazott Sziszt intették le elsőként a fekete zászlóval, aki úgy is bő fél órát vert a másodikra, hogy a tizedik körben eltörött a 90 lóerős piros Renault hátsó futóműve, ezért visszavett a tempóból. Autójának csúcssebessége 154 km/óra, átlagsebessége 101 km/óra volt.

Kitartása és kvalitásai mellett Szisz sikerében a szerencse és egy technikai újítás is jelentős szerepet játszott. Az első napi rajtsorrendet sorsolással döntötték el (a versenyzőket 90 másodpercenként indították el), és Szisznek a hármas jutott, ami az innovációt illeti: a Michelin által készített levehető felnikkel Szisz a szokásos 15 perc helyett 3-4 perc alatt cserélt gumit.

Folytatás a Hamu és Gyémánt magazinban

Hamu \u00e9s Gy\u00e9m\u00e1nt tavaszi lapsz\u00e1m mockup Gryllus DorkaMegjelent a tavaszi lapszámunk!Hamu és Gyémánt

A teljes cikket, további négy legendás sporttörténeti eseménnyel keressétek a Hamu és Gyémánt magazin tavaszi lapszámában, amely elérhető a kiemelt újságárusoknál, illetve megrendelhető, előfizethető közvetlenül a kiadónál.

A figyelmetekbe ajánljuk