Hírességek mondják ki az igent, illetve vonulnak végig a vörös szőnyegen a ruháiban, nagy show-műsorokba tervez kreációkat, újabban pedig ő az egyik zsűritagja a Next Top Model Hungarynek. Merő Péter egyike az igen kevés hazai, haute couture jellegű ruhákat készítő tervezőknek. Milyen utat járt be, míg eljutott idáig? Álmokról, mérföldkövekről és az alkotás szépségéről beszélgettünk vele.
Hogy érzed, hol tartasz most a szakmádban? Mennyiben egyezik ez azzal, amit pár éve megálmodtál magadnak?
Sokszor úgy érzem, hogy a szakmai utam erősen párhuzamba állítható azzal, ahogyan az ember idegen nyelvet tanul: minél több ismeretre teszel szert, annál inkább felismered a hiányosságokat, amelyeket pótolnod kell. Ettől függetlenül úgy érzem, hogy a MERO divatmárka és én magam is szakmailag elérkeztünk egy biztos pontra, amelyre bátran építkezhetünk a jövőben. Ez a stabilitás rendkívül fontos számomra, emellett azonban a divatiparban szabászati, valamint technológia szempontból is elengedhetetlen a folyamatos és dinamikus fejlődés.
Úgy gondoltuk, elérkezett az ideje, hogy nyissunk a szélesebb közönség felé is: ennek jegyében elindítottuk a brand webshopját, amely sokak számára meglepetést jelenthet a védjegyünknek számító, minden egyes ruhát a kuncsaftjainkra alakító, konzultációkkal és próbákkal teli munkamódszerünkhöz képest. Ezzel a lépéssel azonban megnyílt előttünk a nemzetközi terjeszkedés lehetősége, az eddigi tapasztalataink szerint ugyanis leginkább azok rendelnek az oldalunkról, akik külföldön élnek, vágynak egy MERO kreációra, de nem tudnak bejönni hozzánk személyesen próbálni.
Ettől függetlenül tisztában vagyok vele, hogy a legnagyobb varázsunk mégiscsak az, amikor megérkezik valaki hozzánk a frissen megújult showroomba ruhapróbára, és olyan szolgáltatást, törődést, figyelmet és szakértelmet kap, amely révén önazonosan élheti meg a nőiességét.
Alkotói szempontból a Covid évei is hatással voltak rám: ha valaki megfigyeli a márka kollekcióit, észrevehet egyfajta egyszerűsödési folyamatot, amely a rendkívül romantikus, álomszerű ruhakölteményektől megérkezik a még mindig nőies, de sokkal letisztultabb esztétikájú kreációkhoz.
Merő Péter a szalonja felső emeletén található műhelyébe korábban még soha nem engedett be fotóst
Hamu és Gyémánt / Alexander Csomor
A „quiet luxury”, tehát a nem kérkedő vagy túlzó luxus térhódítása – amely a Gucci legújabb, Sabato De Sarno tervezte kollekcióiban is megfigyelhető – nemzetközi szinten is a letisztultság egyre hangsúlyosabbá válása felé halad.
Akárcsak a korábbi gazdasági válság idején, amikor eltűntek a logók, valamint a ruhák lényegesen visszafogottabbak lettek, úgy érthető módon a most zajló válságra is ekképp reflektál a divatipar. Számunkra az efféle letisztulásnak az egyik pozitív hozadéka, hogy maga a közönség, amely ellátogat hozzánk, sokkal diverzebb.
Tervezőként minden alkalommal boldogsággal tölt el, amikor egy ötven év feletti vagy az átlagostól eltérő testalkatú hölgy dönt valamelyik kreációm mellett, amelyet az ő vonalaira igazítunk. Hiszek abban, hogy egy gyönyörű estélyi ruha elképesztő önbizalommal képes felruházni a viselőjét.
A fenntarthatóság szempontja mennyiben kapcsolódik össze a letisztultabbá válás folyamatával?
Egy lokális divattervező pályafutásának építésében a fenntarthatóság kérdése alapvető jelentőségű. Én mindig is tudatos voltam ezen a téren, fontos számomra, hogy egy ruha anyaghányada mindig a legjobb legyen, hiszen nem vagyok saját magam ellensége, és a pazarlást is igyekszem elkerülni.
Mindemellett mindig megmelengeti a szívemet, amikor azt látom, hogy az elmúlt tíz évben készített egyedi ruháink anyáról lányára öröklődnek, akik együtt jönnek be hozzánk, hogy a lány alkatára igazítsuk a már meglévő MERO kreációt. Ez a körforgás egyszerre igazolja a munkánk minőségét és időtállóságát.
A Hamu és Gyémánt magazin tavaszi lapszáma
A teljes interjút és a további fotókat keressétek a Hamu és Gyémánt magazin tavaszi lapszámában, amely elérhető a kiemelt újságárusoknál, illetve megrendelhető, előfizethető közvetlenül a kiadónál.