Gablini Gábor első autójavító műhelye 35 évvel ezelőtt nyílt meg, egy évvel később pedig már a Peugeot márka első magyarországi forgalmazója volt. A Gablini cégcsoport Hyundai, KIA, Peugeot és Nissan modelleket értékesít, továbbá olyan exkluzív márkákat, mint az Aston Martin, a Lotus vagy az INEOS Grenadier. A múlt tapasztalataira alapozva a cég jelentős változásokkal készül a jövőre, a Gablini Gáborral készült interjúnkban pedig, többek között, szó esik álmokról, intuícióról, mesterséges intelligenciáról, csapatról és a zöld szín jelentőségéről is.
Amikor belevágott az Aston Martin márka magyarországi forgalmazásába, az üzleti döntés mellett mennyire volt ez egy autórajongó álma?
Eleinte csakis érzelmi megfontolások álltak mögötte. Valamiért egyik éjszaka ezzel a márkával álmodtam, majd ez még kétszer megismétlődött.
Intuitív ember vagyok, így amikor már harmadjára ébredtem az Aston Martin körül forgó gondolatokkal, tudtam, hogy dolgom lesz vele.
Eleinte nem érdekelte őket a magyar piac, de két évvel később, miután bemutattuk nekik, hogy miként képzeljük a leendő showroomot, aláírtuk a szerződést. Ugyan minden üzleti számítást elvégeztünk, de a mi oldalunkon akkor még nem jött ki a matek, amitől ez racionális üzleti döntés lett volna.
Akkor mégis miért vágott bele?
Számunkra nagyon pozitív eredménnyel járt az, amikor behoztuk a japán Infiniti márkát Magyarországra. Az akkori portfóliónkban az volt a legmagasabban pozícionált termékünk, és az egész cégre jótékonyan hatott, minőségi előrelépést hozott. Megtanultunk megfelelni az Infiniti ügyfelei által támasztott elvárásoknak. Ebből kiindulva azt gondoltam, ha kitanuljuk az Aston Martin fémjelezte luxus-szegmenst, ami a prémiumkategóriához képest is óriási előre lépés, akkor ez a tudás is kamatoztatható lesz a cég többi szintjén. Az Aston Martin márkával foglakozó kollégáim pedig mindezt sikeresen véghez vitték, ügyfeleink elégedettek az általunk nyújtott szolgáltatásokkal. Ebben az is közrejátszik, hogy számunkra az ügyfeleink a legfontosabbak, őket képviseljük – bármilyen furcsán hangozzék is ez, ha kell, akkor az adott gyártóval szemben is.
Az Aston Martin és a Gablini cégcsoport esetében közös pontnak látom, hogy mindkettő az addigi örökségre alapozva akar megújulni. Az önök esetében ez teljes arculatváltást jelent.
Az autóipar és az autózás óriási átalakuláson megy át és be kellett látnom, hogy ha meg akarunk felelni az ügyfelek megváltozott elvárásainak, akkor át kell alakítanunk a működésünket. Közben a járványhelyzet még inkább felpörgette a piaci változásokat.
A vásárlók többsége az információk teljes tudatában lép be kereskedésbe, az interneten minden elérhető, és ehhez nekünk is alkalmazkodni kellett. A digitalizáció az ügyfelek kiszolgálásában is változásokat hozott, mindegy, hogy luxus- vagy tömegmárkáról van szó. Éppen ezért nagyon fontos, hogy ne csak figyeljük és kövessük a trendeket, de értsük és alakítsuk is őket.
Előbb a cégen belüli folyamatokat alakítottuk át, majd minden pozícióra megkerestük a megfelelő embert, így megújult, fiatal és dinamikus menedzsmenttel állunk az új kihívások elé. Kockázatvállaló, ambiciózus csapatot építettünk fel. Az arculatváltás nem pusztán vizuális elemeket jelent, hanem a szemléletváltás kifejezése.
Ez mit jelent a gyakorlatban?
Egy jó példa az, amit marketing területén értünk el, ahol már tavaly elkezdtük a mesterséges intelligenciát is bevonni a munkába. Eljutottunk egy olyan szintre, ahol az importőr / gyártó által meghirdetett kereskedelmi, vevőszolgálati és marketing kampányokra 24 órán belül tudunk reagálni, ezzel jelentős előnyre teszünk szert. Korábban legalább egy hét kellett ahhoz, hogy elinduljanak a saját új hirdetéseink. A marketingigazgatónk még aznap este felhívott, hogy már készülnek és holnaptól futnak az új anyagok. Emiatt az év végéig szeretnénk a mesterséges intelligenciát bevonni, ahova ezt ésszerűen meg lehet tenni. A korábbi alapokra építve, de folyamatosan változunk, hogy mindig meg tudjunk felelni a legújabb elvárásoknak is.
Az új logóban, cégarculatban hangsúlyos szerepet kap a zöld szín.
Igen és ez egyáltalán nem mesterkélt zöld. Hiszen tíz évvel ezelőtt Magyarországon mi kezdtünk először elektromos autót forgalmazni és a piacon azóta is az élmezőnybe tartozunk elektromos és a hibrid modellek értékesítésében. Emellett a telephelyeinken mindenhol napelemek szolgáltatják az áramot – a gödöllői kivételével, ahol most zajlik ez a beruházás. Az M3-as autópálya mellett lévő telephelyünkön pedig 2005 óta használunk geotermikus energiát is.
Folyamatosan megyünk előre ezen az úton, ráadásul a környezetvédelemre innovációként is tekintünk.
Keressük az új lehetőségeket ezen a téren, és mindenbe belevágunk, amiről azt gondoljuk, hogy működhet nálunk.
A technika, ezen belül a mesterséges intelligencia szédületes fejlődése egymás után hozza az új lehetőségeket. Ebben az alapjaiban változó környezetben előny vagy éppen hátrány az autóiparban eltöltött több mint 40 év?
Van jogosultsága kérdésnek, hiszen valóban minden óriási sebességgel változik, és ebben a helyzetben hátrány lehet, ha valaki görcsösen ragaszkodik valamihez, ami már nem biztos, hogy működik. Nem ilyen vagyok, éppen ezért előnyként élem meg a felhalmozott tapasztalatokat, hiszen ezeknek köszönhető, hogy másként látjuk át az aktuális helyzetet, ezt a folyamatosan és izgalmasan változó világot. Több mint 25 éve benne vagyok az autóipar és kereskedelem európai körforgásában, több nemzetközi szakmai szervezetnek vagyok tagja és vezető tisztségeket is betöltöttem. Éppen ezért nagyon sok információhoz jutok hozzá, amelyeket a kollégáimmal is megosztok.
Amikor 2013-ban Magyarországon először, jóval a versenytársak megelőzve, elkezdtünk elektromos autót forgalmazni, a Nissan Leaf modellt, nem azért történt, mert jövőbelátó vagyok. Egy évvel korábban, Angliában volt alkalmam meghallgatni Ferdinand Piëch előadását. A Volkswagen Csoport felügyelőbizottságának akkori elnöke pedig a teremben lévők nagy megrökönyödésére határozottan kijelentette, hogy a belső égésű motornak leáldozott, a jövő az elektromos hajtásé. Annyira logikusan érvelt (azóta be is bizonyosodott, hogy sok mindenben igaza volt), így aztán annak ellenére belevágtam, hogy még senki sem hitt ebben.
Tehát a tapasztalat és az információ rengeteget számít. Szeretem, ha a jövőkép kialakításában nekem is van hozzáadott értékem, szerepem.
Közben viszont folyamatosan kiemeli a kollégáit. Ennyire fontos a csapat?
Már akkor is csapatban gondolkodtam, amikor a IV-es számú Autójavító Vállalat műhelyébensegédmunkásként elindult az autóipari karrierem. Alapvetően kooperatív természetű vagyok, nem hiszem, hogy mindenhez én értek a legjobban. Nem az számít, hogy egy sztár villogjon, hanem hogy a csapat nyerjen. Voltak olyan vezetők nálunk is, akik nem követték ezt az elvet, és azzal együtt megváltam tőlük, hogy kitűnő szakemberek voltak. Mi csapatként akarunk eredményeket elérni.
Van olyan célja, amit még nem tudott elérni?
Amikor elkezdtem a szakmát, még az előző rendszerben, nem is álmodhattam arról, hogy többet érhetek el annál, minthogy magánvállalkozó autószerelő legyek. Furcsa érzés volt, amikor a kilencvenes évek közepén, az importőrtől kapott ultimátum miatt gyakorlatilag muszáj volt megépítenem az első Peugeot-autószalonomat. A pénzügyeimben is segítő egyik ügyfelem akkor azt mondta: a kisvállalkozások jelentős része pont egy ilyen nagy lépés után szokott bebukni, éppen ezért ő nagyon kíváncsi arra, mi lesz velem, hova fog kifutni az én sztorim. Ez meghatározó mondat maradt számomra.
Az egész életemet végigkíséri az a mentalitás, hogy induljunk el, vágjunk bele és lássuk, hova fut ki.
Nem tűztem ki olyan konkrét célokat, mint sokan mások, hogy legyen meg az első, vagy a sokadik millióm. Nem korlátozom le magam zárt célokkal, a folyamatos alkalmazkodásban, és a fejlődésben hiszek. Ugyan racionális alapokból kiindulva, de inkább belevágok valami ígéretes újba, minthogy túl sokáig fennmaradjon a status quo. Lássuk, hova fut ki!
Szerző: Kiss Csaba
(x)