A fejlesztés alatt álló függőleges fel- és leszálló (VTOL) repülőgépek nagy része a kereskedelmi légi taxik piacát célozzák meg, majd később a mostani autókhoz hasonlóan az általános személyforgalmat. A VTOL egy másik alosztálya is kezd azonban kialakulni, amely szintén érdekes lehetőségeket rejt magában az elkövetkező években: ez lenne a nagy sebességű VTOL vagy HSVTOL.
Az egyik ilyen korai projekt a Bell vállalatától származik, amely az amerikai hadsereg számára épített hírhedt V-22 Osprey billenőrotoros katonai konvertiplán technológiáját veszi kölcsön, hogy azt hagyományos eVTOL légitaxik használatára kifejlesztett tervekkel kombinálja.
A HSVTOL olyan fel- és leszálló rotorokkal rendelkezik, amelyek lehetővé teszik az alacsony leáramlást és a helikopterhez hasonló lebegést. Ezek a repülőgépek rendelkeznek azzal az egyedülálló képességgel, hogy repülés közben megállítsák és összecsukják a rotorokat, majd a turbóventilátorok tolóerejére támaszkodva nagy utazósebességet és nagy utazóhatékonyságot tegyenek lehetővé. Ez az összecsukható rotoros technológia egyike a számos kulcsfontosságú technológiai HSVTOL fejlesztésnek, amelyet a Bell már évek óta fejleszt
– mondta Jeff Nissen, a Bell HSVTOL programvezetője a Robb Reportnak.
Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi számítások szerint az utazósebesség 760 kilométer per óra felett lehet.
A Bell a terveket a légierő egy olyan programjának részeként dolgozza ki, amelynek célja a katonai alkalmazásra szánt innovációk ösztönzése.
Miután tavaly tavasszal felhívást tettek közzé nagy sebességű VTOL javaslatok benyújtására, a légierő vezetői nemrégiben 35 döntős pályázót neveztek meg a további vizsgálatra, amelyek között a Bell HSVTOL-ja is köztük volt.
Még mindig hosszú az út a terv jelenlegi állapotától a végleges verzióig, de ha zöld lámpát kap a vállalat, felgyorsulhatnak az események.