Előfordulhat, hogy több színháztól is meg kell válnunk a téli hideg beköszöntével, a fűtési költségek fenntarthatatlansága miatt – vagy legalábbis csökkentett üzemmódban fognak működni −, ezért érdemes kihasználnunk a még enyhébb novembert előadásnézésre. És van is mi közül választanunk!
Az alábbi szubjektív színházajánlóban találhatóak már bemutatott előadások és premierek a főváros számos színházából szemezgetve, de vendégjátékok is – ha hajt a kíváncsiság, hogy mi történik a külföldi színházakban, vagy csak szeretnél egy újfajta nyelvezettel találkozni, nem érdemes kihagyni őket.
Olyan előadásokat igyekeztünk összeválogatni, melyek könnyen elkerülhetik a figyelmedet, pedig maradandó élménnyel távozhatsz róluk. Karolj bele a barátaidba vagy a partneredbe, és irány a nézőtér: nincs is jobb egy hűvös novemberi estén, mint a jóleső duruzsolásban várni, hogy felmenjen a függöny!
1. Vasárnap, Trafó Kortárs Művészetek Háza – november 3-4.
Teaser Dimanche - Chaliwaté & Focus from Aurora Nova on Vimeo.
Szellemes és lehengerlőan látványos portré bábokkal és tárgymanipulációval az anyatermészet kontrollálhatatlan erőivel birkózó emberiségről. Valahol, a nem is olyan távoli jövőben egy család a vasárnapot készül együtt tölteni, ahogy szokták. Ám a falak megremegnek, odakint erős szél támad és szakadni kezd az eső. E klimatikus káosz közepette a főszereplők abszurd módon próbálják fenntartani a normális családi élet látszatát. A Vasárnap az ember leleményességének és makacsságának példázata.
Az költői képekkel teli előadás körbeturnézta Európát és rengeteg díjat begyűjtött az útja során: többek között a belga kritikusok díját is a legjobb előadás valamint legjobb művészi és technikai kivitelezés kategóriában.
További információ itt.
2. Jan Martens: sweat baby sweat, Trafó Kortárs Művészetek Háza – november 4-5.
SWEAT BABY SWEAT by JAN MARTENS trailer 1 from GRIP / jan martens on Vimeo.
Ezt az előadást még a karantén időszak alatt láttam – amikor online lehetett színházat nézni –, így teljes meggyőződéssel állítom, hogy a szerelem természetének húsbavágóan hiteles és átélhető ábrázolása a mozgás − nem mellébeszélő − nyelvén. Előadás a szerelemről. A nehéz, intenzív, mindent felemésztő szerelemről, amely egybemossa a nappalt és az éjszakát. Két ember szorosan egymásba kapaszkodik, és egyikük sem akarja elengedni a másikat. A testileg és lelkileg összefonódott páros már-már parazitaként tapad egymásra ebben a rendkívül kontrollált, fenséges koreográfiában.
A flamand Jan Martenst – aki a redukció mestere − koreográfiájában az akrobatikus erőt állítja szembe a lelki sebezhetőséggel. A sweat baby sweat már több mint tíz éve járja a világot és több mint 100 előadást megélt. Ha nem jársz kortárstánc előadásokra, ezt akkor is szeretni fogod.
További információ itt.
3. Egy csepp méz, Radnóti Színház – november 5.
A nagy sikerű, Valló Péter által rendezett előadás novemberi, decemberi alkalmaira még van egy pár jegy, érdemes rájuk lecsapni íziben. Shelagh Delaney marginalizált hőseit Mészáros Blanka, Kováts Adél, Rusznák András, Baki Dániel és Porogi Ádám kelti életre. A szegénység, a másság, a kirekesztett lét fojtogató közegében próbálnak boldogulni – ki hogyan tud.
Mindenki hajt valamit, mindenki menekül valami elől. És közben mindenki tudja: lehet álmodni és álmodozni, megízlelni a mézet, de a társadalom kereteit szétfeszíteni lehetetlen – az ötvenes évek Angliájában éppúgy, mint ma Magyarországon. Az Egy csepp méz humorral, részvéttel és indulattal megírt pontos és érzékeny látlelet, melyből emlékezetes filmklasszikus is készült.
További információ itt.
4. Vadászat, Budaörsi Latinovits Színház – november 5., 27.
Pelsőczy Réka nagy horderejű rendezésért megéri Budaörsre látogatni, aki a Születésnap után ezzel a darabbal folytatta alkotói munkáját a színházban. Az előadás Thomas Vinterberg és Tobias Lindholm azonos című, legendás filmjének adaptációja.
Egy észak-dániai kisvárosban él Lucas Bruun, az elvált tanár, aki a helyi gimnázium bezárása után az óvodában vállal nevelői állást. Napközben a gyerekekre vigyáz, esténként a szülőkkel iszogat a vadászházban. Lucast mindenki szereti, kedves és lelkiismeretes, de aggódnak is magánya miatt. Ám a féltést hamar felváltja a zsigeri düh és a bosszú utáni vágy, amikor egy óvodás kislány szexuális zaklatással vádolja meg a férfit, aki ugyan tagad, de hiába − elkezdődik az embervadászat.
A november 5-i előadás után Dr. Bánki György pszichiáter beszélget az előadás által felvetett problémákról két meghívott beszélgetőtársával, Stáhly Katalin gyermekpszichológussal és dr. Nagy-Balás Borbála gyermekjogi szakjogásszal.
További információ itt.
5. Frankenstein, Budapest Bábszínház – november 6., 26.
Keresztes Tamás felnőtt bábszínházi rendezését jelölték a Színikritikusok díjára a legjobb díszlet kategóriában, nem hiába: az előadás lenyűgöző, sejtelmes látványvilágát egyszerre teremti meg a három színész által precízen mozgatott hatalmas Kreatúra báb, a jelmezek és Varga Vince mozgóképei. Mary Shelley 19. századi rémregénye a teremtés csodájának és felelősségének története, a teremtő és a teremtett lény örök egymásra utaltságának shakespeare-i mélységű tragédiája.
Az alkotók hűek maradtak az eredeti történethez: a becsvágyó fiatal tudós, Victor Frankenstein halott testekből lélegző, érző és gondolkodó lényt alkot, de elrettenve saját művétől, eltaszítja magától. A Kreatúra a világ felfedezésére indul, ám a folyamatos elutasítások, valamint az emberek gyűlölete megkeményíti a szívét. Az előadás borzongató atmoszféráját Kézdy Luca élő improvizatív hegedűjátéka támasztja alá.
További információ itt.
6. Narratíva: Demerung (Csehov Meggyeskertje), Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház− november 14.
A sokszínű csapat által készített színházi projekt frissen elnyerte a Színikritikusok díját a legjobb független színházi előadás kategóriában. Humoros, felszabadító és szenvedélyes előadásuk Csehov legtalányosabb művét ütközteti jelenünkkel.
A demerung filmes szakkifejezés, azt a néhány percet jelöli napfelkeltekor vagy napnyugtakor, amikor a fényviszonyok drámaian megváltoznak. A történetben különös jelentősége van e napszaknak: a tudatalatti, és a természetfölötti itt ér össze. Ljuba rossz döntéseit, és egy ezekből fakadó személyes traumát követően elmenekül a felelősség elől, majd összeroppan. Az utolsó pillanatban hozza haza családja, ahol azonban szembe kell néznie országának, és közegének konok változatlanságával. Az egyéni sorsok megértésével hozzáférhetővé válik egy absztrakt problémakör: az értelmiség hogyan válhat kiszolgáltatottá, tehetetlenné jelenünkben? Ki lép a helyére, mit kezd a felelősséggel?
További információ itt.
7. Forte Társulat: Az égő ház, Szkéné Színház – november 22. + Akár Akárki – november 18-19.
Az előadást az idei Ördögkatlan Fesztiválon láttam: fáradtan, vizesen ültem be rá, de olyannyira lekötött keleti, szimbolikus képeivel, tökélyre fejlesztett mozgásalakzataival, csavaros, mégis mély történetmesélésével, hogy észre sem vettem, ahogy elröppent az a 110 perc.
A Forte Társulat előadása Misima Jukio négy egyfelvonásos darabjából készült. Misima a 20. századi japán irodalom egyik legizgalmasabb alkotója. Drámáiban összeütköznek a nyugati és keleti értékek . Darabjai vészjósló üzenetek és kíméletlen látleletek – mindemellett rámutatnak arra, hogy az emberi lélek mélyén kontinenstől, kultúrától és korszaktól függetlenül ugyanazok a szenvedélyek égnek. A Forténak november 18-19-én premiere is lesz, Borbély SzilárdAkár Akárki című drámájának első magyarországi bemutatójaként, szintén a Szkénében.
8. Béranyák (bemutató), Víg Színház – november 26.
Czukor Balázs rendezésében mutatják be az előadást, amit Kovács Krisztina dramaturggal közösen jegyez, a szereplőket többek közt Hegyi Barbara, Petrik Andrea, Waskovics Andrea jelenítik meg. A szövegkönyvet valós dokumentumokból, történetekből kiindulva írják, a szkeccs-szerűen, rövid képekből felépülő előadás a béranyaság különböző aspektusait mutatja be. Prostitúció vagy önzetlen segítségnyújtás? Etikátlan ügyeskedés vagy legális üzlet?
Az elmúlt néhány évben egy rohamos gyorsasággal fejlődő és virágzó iparág roppant bele a járvány és a háború hatásaiba. De a statisztikai számok, a 33 magánklinika és a milliárdnyi eurós forgalom mögött rengeteg fájdalmas, nehéz emberi sors van: nők és férfiak, anyák és apák, biológiai szülők, befogadó szülők, rokonok, testvérek, gyerekek, és sokezer, az egész történetről mit sem sejtő csecsemő. A témában a finn-észt írónő Sofi OksanenA kutyafuttató című megrázó regénye egyébként tavaly jelent meg magyarul.
További információ itt.