Van olyan festmény, ami híres magángyűjteményben volt eddig, van olyan művész, akinek hasonló alkotása már mind közgyűjteményben van. A kivételes értéket képviselő főművek esetében időről időre megjelennek a közgyűjtemények is az árveréseken. De a műtárgypiacot – mint külföldön is, ahol sokkal tőkeerősebb múzeumok is vannak – a magánszemélyek határozzák meg Magyarországon. A múzeumi vásárlás inkább kivételt erősítő, de örömteli kivétel, mint jellemző gyakorlat. Az aukciók kínálatában egyébként gyakran szerepelnek muzeális jelentőségű alkotások, de most úgy alakult, hogy a beadóktól kivételen fontos remekművek kerültek be a téli aukció anyagába.
Kieselbach Tamás szerint a magyar műtárgypiac nem hektikusan alakul, folyamatos fejlődést és előrelépés tapasztalható. Ez egy helyi piac, ahol magyar identitású emberek vásárolnak, még akkor is, ha külföldön élnek.
Ami a nemzetközi műtárgypiac analógiájaként Magyarországon is érezhető, az az a tendencia, hogy a ritka, különleges alkotások rekordárakat érhetnek el.
„A műtárgypiac természetesen beárazza az eszmei értéken túl is a műtárgyakat, még akkor is, ha kimagasló remekművekről van szó. A katalógusban minden esetben – az aukciós szokásoknak megfelelően – szerepel a kikiáltási áron túl a művek becsértéke, amelyet a korábbi referenciaárak alapján határozunk meg” – mondja Kieselbach Tamás. – „A leütési árat befolyásolja a képek kvalitása és ritkasága, művészettörténeti fontossága.”
A kikiáltásra kerülő festmények közül is kiemelkedik Czóbel Béla festménye, amely az aukció legértékesebb tétele, 220 millióról indul a liciten.
Czóbel Béla Kislány ágy előtt című festménye nemzetközi rangú, muzeális értékű főmű, mely több mint 110 év óta első alkalommal kerül a nyílt műtárgypiacra a Kieselbach Galéria téli árverésén Czóbel Párizsban, a paradigmaváltó 1905-ös év legvégén, közvetlen a Matisse körül csoportosuló fauve-ok, azaz a vadak jelentkezése után festette ezt vadonatúj látásmódot tükröző, első valódi remekművét. A – Montparnasse-on bérelt hotelszobájában fogant alkotással egy időben megfogalmazott – Önvallomás című írásából kiderül, hogy a művész ekkor fontos fordulóponthoz ért. Leszámolt korábbi stílusával, a nagybányai plein air naturalizmussal, minden korábbi eredményét sutba dobva a párizsi inspirációk hatására festészetét teljesen új alapokra helyezte.
Ez a friss energiákkal telített, fiatalos önbizalomtól duzzadó új festői attitűd sugárzik erről a méretében is bátorságot demonstráló festményből.
Czóbel ekkor került a nemzetközi élvonal közelébe. Már ebben az évben olyan fontos vásárlói akadtak képeinek, mint Thomas Mann sógora, a zeneszerző és karmester, Mahler-növendék Klaus Pringsheim. Matisse és Picasso környezetében, Gertrude Steinék híres művészeti szalonjában pedig hamarosan az akkori párizsi avantgárd legjobbjai között emlegették Czóbelt.
Czóbel Béla Kislány ágy előtt című festménye
A Kieselbach Galéria mind a három éves nagy aukcióját nagy szakmai gondossággal állítja össze. De ha ki lehet emelni közülük egy árverést, akkor az éppen a karácsony előtti esemény” – mondja Kieselbach Tamás. – „A mostani alkalomra egészen kivételes anyag jött össze, olyan főművekkel – Vaszarytól Derkovitsig), amikre külön aukciót is lehetne építeni, miközben Czóbel Béla Kislány az ágy előtt című remeke a nemzetközi színtéren is szenzációnak számítana. A téli aukció kínálatában a fő szerepet a modern magyar festészet, a fauve-októl kezdve a két világháború közötti időszakon át (Római Iskola, art deco stb.) játssza. A 19. század végéről is olyan remekmű található az anyagban, mint a „magyar otthon ikonja”, Bihari Sándortól a Vasárnak délután. Mindemellett az elmúlt – év tendenciájaként a háború utáni, kortárs alkotások iránt is nagyon megnőtt a kereslet.”
A különleges művészeti alkotásokat tartalmazó téli aukciós katalógus megtekinthető és letölthető a Kieselbach Galéria oldalán, aki pedig csak gyönyörködni szeretne a képekben, december 9-ig megteheti a Szent István körúti galériában.