„A dizájn célja, hogy a funkciót és a formát egyaránt figyelembe vegye, így a formatervezett tárgyak egyszerre szólnak az innováció és az esztétika nyelvén. Ezek a tárgyak – legyenek akár a művészetek vagy az ipari termelés kiemelkedő darabjai – mindennapi életterünket, ezáltal pedig életminőségünket is meghatározzák. Az idei kiállítás ezért közel 300 alkotást sorakoztat fel, amelyek átfogó képet nyújtanak a dizájn sokrétű irányzatairól és aktuális tendenciáiról, lehetőséget teremtve a látogatók számára a kortárs művészeti és tervezési diskurzus mélyebb megértésére.” – mondta el a kiállítás megnyitóján Jakab Zsófia kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója.
MDDÜ
A tárlat öt éve minden októberben szerves részét képezi a Budapest Design Week programjának, idén a dizájn hét kiemelt szakmai fórumaként segíti elő a kreatív iparágak szereplői közötti együttműködések támogatását. Jakab Zsófi arra is rámutatott, hogy az elmúlt években a 360 Design Budapest nemcsak a kortárs formatervezés központi szereplőjévé vált, hanem inspirációs forrás is lett a kreatívipar szakemberei és a dizájn iránt érdeklődők számára. „Ezt támogatva a rendezvény különös hangsúlyt fektet az interaktív tárlatvezetésekre, melyek során elismert művészek és szakértők vezetik végig a látogatókat az alkotások között, személyes művészeti perspektívájukkal színesítve a kiállítást.”
A tárlatvezetők sorát Osvárt Judit, a magyar dizájnszcéna meghatározó alakja, az ELLE Decoration főszerkesztője nyitja meg, majd elismert művészek, zenészek és alkotók látásmódján át ismerhetőek meg a kreatívipari, valamint kortárs képző- és iparművészeti tárgyak. Így Szamosi Zsófia Jászai Mari-díjas színművész, Vitáris Iván, az Ivan & The Parazol zenekar frontembere, Schoblocher Barbara énekesnő, Keller Adél tartalomgyártó, valamint Tombor Zoltán, nemzetközi hírű fotográfus és Nemes Márton képzőművész tárlatvezetésére is jelentkezhetnek az érdeklődők.
MDDÜ
A kiállítás kurátori koncepciója a szecesszió és az art deco hagyományainak kortárs újraértelmezésén alapul és a magyar identitás mélyítését, illetve a hazai alkotók ismertségének és elismertségének erősítését tűzte ki célul. Nemcsak a magyar kreativitás páratlan mivoltát helyezi az előtérbe a tárlat, hanem a fenntarthatóság jegyében az új, környezetbarát anyagok használatára, valamint az időtálló technikák újragondolására is fókuszál, így biztosítva a kultúra folytonosságát és a dizájn fejlődésének új irányait.
A kiállításnak helyet adó Nyugati Pályaudvar impozáns tere történelmi helyszínként szimbolikusan is összekapcsolja a keleti és nyugati világot, teret adva a hazai és nemzetközi dizájnszíntér találkozásának és kölcsönhatásának. Ily módon is erősíti az esemény értékmegőrző és értékteremtő szemléletét, hiszen a rekonstrukció alatt álló terek új funkciót kapnak, miközben bemutatják a helyszín gazdag történeti múltját is. Emellett a 360 Design Budapest installációja a helyszín indusztriális karakterére és rekonstrukciójára reflektál, lehetőséget nyújtva a látogatóknak arra, hogy 360 fokban körbejárva ismerjék meg a magyar és nemzetközi tárgykultúra legkiemelkedőbb alkotásait.