
4 intellektuális krimi, ami nem hagyja pihenni az agyadat
Nem minden krimi a vérengzésről szól: vannak olyan történetek, amelyekben a feszültség nem a brutalitásból, hanem a morális dilemmákból és a lélektani mélységből születik. Ha szereted a sötét, elgondolkodtató hangulatot, ez a négy regény tökéletes választás.
Középkori kolostor, sorra haldokló szerzetesek és egy pengeelméjű ferences, aki akár egy középkori Sherlock Holmes is lehetne. Umberto Eco regénye krimiként is működik: van tettes, vannak nyomok, és a megfejtés csak a legvégén áll össze – de közben filozófiai, teológiai és nyelvészeti kérdések rétegzik a történetet. A regény lassan építkező, sűrű szövetű, intellektuális élmény: olyan krimi, amit nem érdemes félálomban lapozgatni.
Egy vermonti elit egyetem zárt, különc hallgatói társaságába nyerünk bejárást, ahová Richard Papen kívülállóként kerül be. A görög klasszikusokért rajongó kis csoport nemcsak tanulja, hanem át is akarja élni az ókori kultuszok mámoros és brutális rítusait. Tartt műve nem klasszikus nyomozásra épít, hiszen a bűncselekményről már a regény elején tudunk: a feszültség abból fakad, hogyan esik szét a társaság a bűn súlya alatt, és meddig bírják elviselni saját döntéseik következményeit. A titkos történet inkább modern görög tragédia, mint hagyományos krimi – intellektuális, sötét és gondolkodásra késztető könyv.
Nick és Amy látszólag tökéletes házassága széthullik, amikor az asszony eltűnik az ötödik házassági évfordulójuk reggelén. A média és a rendőrség hamar Nickre kezdi terelni a gyanút, miközben a naplóbejegyzések, visszaemlékezések és elhallgatott részletek folyamatosan árnyalják a párról kialakult képet. A Holtodiglan pszichológiai sakkjátszma két intelligens, egymást manipuláló elmével, amely felborítja a „megbízható elbeszélő” fogalmát, és teljesen átírja, amit eddig a bizalomról hittünk. Nem véres krimi, hanem hidegen precíz, intellektuális thriller, pontosan megkomponált csavarokkal.
1984 nyarán három gyerek tűnik el egy ír kisváros melletti erdőben. Ketten soha nem kerülnek elő, a harmadikat pedig vérben ázva találják meg, de semmire sem emlékszik. Húsz évvel később ugyanez a fiú – új néven – már a dublini gyilkossági csoport nyomozójaként tér vissza ugyanabba az erdőbe egy újabb gyilkosság miatt. Tana French első regénye szinte szépirodalmi igényű krimi: a klasszikus nyomozószál mellett a traumáról, emlékezetről és önáltatásról is szól.
Olvasd el ezt is!