white and black ship on sea under white clouds

Egy 25 céget vizsgáló tanulmány szerint a világ legnagyobb vállalatai közül sokan nem teljesítik az éghajlatváltozás elleni küzdelemmel kapcsolatos saját céljaikat.


A New Climate Institute jelentése szerint a vállalatok rendszeresen eltúlozzák vagy tévesen jelentik az elért környezetvédelmi eredményeket. A tanulmány szerint a Google, az Amazon, az Ikea, az Apple és a Nestle azok közé tartozik, amelyek nem haladnak elég gyorsan. A vállalatokra nagy nyomás nehezedik, hogy csökkentsék környezeti hatásukat, mivel egyre több fogyasztó kíván környezetbarát termékeket. Néhány vállalat jelezte, hogy nem értenek egyet a jelentésben használt módszerek némelyikével, és kijelentették, hogy elkötelezettek az éghajlatváltozás megfékezésére irányuló intézkedések mellett.

A jelentés szerint az elemzett cégek az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának 5%-át teszik ki. Ez azt jelenti, hogy bár hatalmas szénlábnyomuk van, óriási lehetőségük is egyben arra, hogy vezető szerepet töltsenek be az éghajlatváltozás korlátozására irányuló erőfeszítésekben. A tanulmányon dolgozó kutatók eredetileg pozitív gyakorlatokat akartak felfedezni a vállalati világban, de őszintén meglepődtek és csalódtak a vállalatok állításainak általános integritása miatt. A felmérés a cégek nyilvánosan bejelentett stratégiáit vizsgálta az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére a nettó nulla kibocsátás elérése érdekében.

A vállalatok maguk határozzák meg céljaikat. A Google például azt ígéri, hogy 2030-ra szén-dioxid-mentessé válik, míg az Ikea 2030-ra klímapozitív lesz. A tanulmány minden egyes céget integritás minősítéssel látott el. Megállapította, hogy egyes vállalatok viszonylag jól teljesítenek a kibocsátáscsökkentés terén, de minden vállalat javíthatna rajta. Egyik sem kapott magas integritás minősítést. A vizsgálat olyan tényezőket értékelt, mint a kibocsátások éves közzététele, a kibocsátási források részletezése és az információk közérthető módon történő közzététele.

A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a meglévő stratégiák ha megvalósulnak, összességében legfeljebb 40%-kal csökkentenék a kibocsátást, nem pedig a nettó nulla kifejezés által sugallt 100%-kal. A jelentés szerint a 25 vállalat közül mindössze három vállalta egyértelműen, hogy a szén-dioxid-kibocsátás 90%-át eltávolítja a termelési és ellátási láncából. Ezek a Maersk, a Vodafone és a Deutsche Telekom. A tanulmány szerint az is nagy probléma, ahogyan a vállalkozások az éghajlatvédelmi vállalásaikról beszélnek. Nagy a szakadék a vállalatok által elmondottak és a valóság között, és a fogyasztók valószínűleg nehezen tudják megállapítani az igazságot a kutatók szerint.

(Forrás: BBC)


A figyelmetekbe ajánljuk