Pár hete közölte a német Lufthansa légitársaság, hogy az omikron variáns következtében 33 ezer járatot kellett törölniük a téli szezonban a repülőjegyek iránti kereslet drasztikus csökkenése miatt.
Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója azonban egy egészen furcsa helyzetet vázolt fel a minap. A törölt járatok ellenére 18 ezer gépet mégis útnak kell indítaniuk, a legtöbbet üresen, vagy alig kihasználva. Mindezt a fel- és leszállási résidők megtartásának érdekében.
A repülőtéri résidőkre vonatkozó úgynevezett „használd vagy elveszíted" szabályt az Európai Unió a világjárvány elején, 2020 márciusában felfüggesztette. A korlátozásokat azonban fokozatosan visszahozták, 0%-ról 25%-os kihasználtságra, majd nemrégiben 50%-ra taksálták.
Bár a jelenlegi követelmény még mindig jóval alacsonyabb, mint a járvány előtti 80%-os kihasználtsági követelmény, még az 50% is kihívásnak bizonyul. Ráadásul az európai légitársaságoknak már csak hetei vannak hátra, amíg az EU újra megemeli a résidő-korlátozások szintjét: a nyári szezon kezdetétől (március végétől) 64%-os kihasználtsági arány lép életbe.
Bár a Lufthansa Csoport nincs egyedül azzal, hogy járatokat kell törölnie a télen, a helyzet némileg másnak tűnik, mint a tengerentúlon. Az Egyesült Államokban az elmúlt hetekben több ezer járatot töröltek, de elsősorban a személyzet betegsége és a létszámhiány miatt.
Európában nem az emberhiány okozza a problémákat, hanem a kereslet hiánya. Spohr a téli szezon hátralévő részére vonatkozóan gyenge kilátásokat állapított meg, január közepétől kezdődően és februárban is éles visszaesés tapasztalható.
Így a helyzet úgy áll, hogy a Lufthansa további járatokat már nem törölhetne, amiért a maradék, tervezett 18 ezer járatot mindenképpen útnak kellene indítani. Amellett, hogy az üres repülők a vállalatnak óriási veszteség, a legnagyobb elszenvedője a környezet lenne. A Simplyflying.com cikke szerint azonban lehetnek kivételek, így remélhetőleg a jelenlegi helyzetet is annak tekintik majd, így elkerülhetővé válhatnak a szellemjáratok.