Az esti étkezés hatása sok egyéni jellemzőtől függ.


Az éjszakai étkezés az egyik legvitatottabb téma a fogyást és a táplálkozást illetően. Sok diétás könyv és internetes egészségügyi szakember mondja azt az embereknek, hogy kerüljék az éjszakai étkezést. Állításuk szerint az éjszakai étkezés - különösen a szénhidrátok - nagyobb valószínűséggel okoznak zsírgyarapodást, akadályozva a fogyást.

Valójában azonban az egészséges anyagcserével rendelkező résztvevőkkel végzett humán vizsgálatok nem mutatnak semmilyen káros hatást, melyet az éjszakai evés váltana ki. Az emberi anyagcsere ugyanis eléggé alkalmazkodik az étkezés időzítéséhez.

A hatás ugyanakkor nagymértékben függ az egyéntől. Az emberek különböznek, fizikailag és pszichológiailag egyaránt. Egyesek például rosszul választják meg az ételt, vagy hajlamosak az éjszakai mértéktelen evésre, nagy mennyiségű kalóriatartalmú ételeket fogyasztanak, miközben tévét néznek.

A nagy étkezések sok ember számára csökkenthetik az alvás minőségét.

Ha egy nagy éjszakai étkezés megzavarja az alvást, másnap fáradtságot okozhat, ami kevesebb testmozgást, csökkent inzulinérzékenységet és egyéb negatív anyagcsere-változásokat eredményezhet.

Az olyan emberek emellett, mint a sportolók és a nap folyamán testedzést folytatók, még javíthatják is a fizikai teljesítőképességet és a gyógyulási folyamatokat az éjszakai étkezéssel.

Fontos kérdés továbbá az anyagcsere-egészség. Például egy 1-es típusú cukorbetegségben szenvedő személynek előnyös lehet, ha éjszaka szénhidráttartalmú ételeket fogyaszt, hogy elősegítse a biztonságos vércukorszint fenntartását egyik napról a másikra.

Ezzel szemben a legtöbb 2-es típusú cukorbeteg jobb eredményeket fog elérni, ha csökkenti az éjszakai étkezést. A melatonin, amely befolyásolja a hasnyálmirigy működését, éjszakánként megnő, hogy felkészítsen az alvásra. Mivel a hasnyálmirigy inzulint termel, ez azt jelenti, hogy szervezetünk kevesebb inzulint termelhet az éjszaka elfogyasztott ételek hatására.

A 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő embernek emiatt a vércukorszintje magasabb lesz az éjszakai étkezés hatására. Mivel az amerikai felnőttek több mint egyharmada küzd 2-es típusú cukorbetegséggel, pre-diabétesszel vagy zsírmájjal, esetükben az éjszakai étkezés korlátozása javíthatja az anyagcsere-egészséget.

(Forrás: Psychology Today)


A figyelmetekbe ajánljuk