Több mint egy hónapja nem érkezett a Győri Keksz népszerű édességéből, a Pilótából a boltokba, az utolsó csomagok is elfogytak. De miért is lett ilyen közkedvelt ez a ropogós csemege?
Az eredetileg Győrben, majd 2006 óta Székesfehérváron gyártott, legendásnak számító magyar termék jelenlegi tulajdonosa a Mondelez Hungária Kft., mely tájékoztatása szerint jelenleg készlethiány van a Pilóta szendvicstermékből. A probléma ráadásul tartósnak tűnik, mint ahogy a hvg-nek megfogalmazták:
A várhatóan tartós készlethiányt a gyártókapacitásainkat érintő nehézségek, illetve az édesipari ágazatot is sújtó alapanyag és csomagolóanyaghiány okozzák.
Vajon miért lett magyarok kedvence ez a töltött keksz, aminek a hiánya kisebb pánikot vált ki? Utánajártunk a Pilóta történetének.
A kekszgyár kezdetei
A kezdetek megismeréséhez egészen 1880-ig kell visszamennünk az időben, ugyanis ekkor állították üzembe a Győri Keksz gyárának elődjét, az ország első kekszgyárát, melyet Bach Hermann győrszigeti gőzmalmából alakították át. A gyár az 1890-es években Koestlin Lajos tulajdonába került, aki ekkor települt át bregenzi kekszgyárának összes berendezésével Magyarországra.
A Győri Keksz gyárának elődje hamar sikeressé vált: közel ötven vele együtt áttelepült szakemberrel kezdte meg a működést, az 1910-es években pedig már ezer embernek tudott munkát biztosítani.
Ekkor kekszeket, kétszersülteket, ostyát és mézeskalácsot készítettek.
Koestlin-Győri keksz reklámlap a 60-as évekből
Fotó: Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum (CC BY-NC-SA)
Már ekkor is rendkívül népszerűek voltak a gyár termékei Közép-Európa-szerte. Az első világháború idején sikeresen kiszolgálta a lakosság megnövekedett igényeit, és az úgynevezett „katonai kétszersültek” gyártásának köszönhetően a hadsereg ellátásában is nagy szerepet játszott. A legrégebbi sikerterméke az Albert keksz 1912-től, később cukorkákkal és csokoládéval is bővült a gyár termékpalettája.
A második világháború idején hadiüzemként funkcionált, így ismét csak kétszersültet, ostyát és kekszet gyártottak.
A világháborút követően államosították a vállalatot. 1950-től a „Győri Keksz- és Ostyagyár Nemzeti Vállalat” több évtizeden keresztül a szocialista édesipar egyik piacvezető gyáraként működött, hamarosan már Győri Keksz és Ostyagyár néven. 1985-ben jött az új virágkor, amikor a 440 millió forintos állami kölcsönnel fejlesztésen esett át a háború előttről itt felejtett technológia. A Pilóta kekszre is ekkor köszöntött új idő, de ne rohanjunk előre.
A repülős édesség kezdetei
Többféle legenda kering a végső forma kialakulásáról és a névválasztásról is. A Pilótát 1960-tól gyártják, egyes források szerint a keksz egy véletlennek köszönheti létét. Abban az időben Telekesi József termelési vezető kezdeményezte és döntötte el a termékfejlesztés legfontosabb elemeit. A Pilóta keksz valójában egy termékkategória, olyasmi, mint a tengerészeti kétszersült, a sea-biscuit. A II. világháború során a vadász- és bombázópilóták túlélőcsomagjai tartalmaztak kekszet és csokoládét – elképzelhető, hogy ez volt az ötletadó.
A Malév a ’60-as évek elején megkereste a Győri Keksz- és Ostyagyárat, mert szeretett volna egy viszonylag olcsó finomságot beépíteni az utascsomagba. A légitársaság végül drágállotta és visszautasította a „Pilótát”, de a gyár elkezdte belföldön forgalmazni az édességet, aminek a csomagolásán megmaradt a repülő.
Győri Keksz- és Ostyagyár
Fotó: Régi Győr
Néhai Halbritter Mátyás, volt igazgató dokumentációjában viszont az olvasható, hogy a gyár már 1943-ban gyártott „Pilótakeksz” nevű terméket. A német hadseregben sok fiatal magyar szolgált pilótaként, így a név a bátorítás vagy a tisztelet jele lehetett.
De olyan elképzelés is létezik a névadás kapcsán, hogy a hagyományos, régi recept szerint a felső kekszlap tetejére egy aprócska adag gyümölcszselé került, ami így épp úgy festett, mint egy repülőgép, melynek tetején egy pilóta ül.
Piskótából keksz
Érdekesség, hogy az első években a termék még kakaós keksz és piskótalap töltésével készült, ami hasonló volt a mai piskótatallér tésztájához. 1968-ban vásárolt a Győri Keksz elődje néhány Aucouturier csomagológépet, mert szerették volna a Pilótát 20 dkg-os rúd formájú csomagolásba csomagolni.
Gondot okozott viszont, hogy a piskóta mérete változó volt, amit a csomagológép nem tolerált, ezért váltották a fehér lapot piskótáról kekszre. Azóta is ezt gyártják, csak a csomagolásban és a kiszerelésben voltak változtatások.
Egy másik forrás szerint Horváth Ernő főművezető és Töreki Sándor művezető teremtette meg a mai, két linzerből és kakaótöltelékből álló formát a 80-as években. Az újításokért rendszerint 6 százalék járt a nyereségből, s a Pilóta kekszre 12 százalékot irányzott elő a vállalat feladatterve. De a végén olyan jól sikerült a dolog, hogy a jutalék kiverte volna a biztosítékot, így le kellett mondaniuk róla.
Több Pilóta készül, de kevesebb kerül a csomagba
Pilóta keksz, csomagolóanyag
Kép: Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum (CC BY-NC-SA)
A Győri Keksz gyárát elsőként privatizálták az édesipari gyárak közül 1991-ben, először a brit United Biscuits, majd 2000-ben a Danone vásárolta meg, akiket végül csak a közfelháborodás állított meg abban, hogy bezárják a gyárat.
1994-ben egy újabb 300 millió forintos beruházás következtében új kekszgyártósort helyeztek üzembe, a szovjet kemencéket hollandra cserélték.
Ekkor már a Pilótából is a korábbi óránkénti 500 kg helyett 1000 kg-ot sütöttek. Kipróbálták a kakaós töltelék helyett a citromos és narancsos tölteléket is, de azok nem váltak be. 2012 októberében 10%-kal csökkentették a rúdcsomagolásban található mennyiséget, az addigi 10 keksz helyett már csak 9 került a csomagolásba.
2007-ben a Kraft Foods lett a Győri Keksz tulajdonosa, ekkor végleg áthelyezték a Pilóta gyártását Székesfehérvárra. 2012-től végül a Mondelez International a Győri Keksz tulajdonosa.
Csak a szendvicskeksz hiánycikk
Az évtizedek során bekövetkezett tulajdonosváltásoktól, a termékek gyártásának külföldre helyezésétől és az egyéb akadályoktól függetlenül, a Győri Keksz termékek a mai napig garantálják azt a minőséget és ízvilágot, ami a kezdetektől jellemző rájuk.
Mayer Gábor, a Mondelez Hungária Kft. ügyvezető igazgatója a mostani helyzet kapcsán elmondta:
a Mondelez Hungária mindent megtesz azért, hogy a magyarok második legkedveltebb kekszterméke minél előbb, a keresletnek megfelelő mennyiségben elérhető legyen a fogyasztók számára.
És azt is leszögezte, hogy kizárólag a Pilóta szendvicskekszet érinti a készlethiány, a Pilóta termékcsalád más édességeit nem.