A Prospex Team árbócának tetején
Fotó: https://www.facebook.com/prospexteam, Kereskes Zsombor

A Prospex Team árbócának tetején, 23 méter magasban

Így készül egy katamarános csapat Kékszalagra: versenyezni vagy edzeni?

A Prospex Team idén egy teljesen új hajóval, egy AC 45-össel vág neki a Kékszalagnak. A hajó már a vízen néhány hete, megkérdeztük, hogyan haladnak a felkészüléssel.


Az AC 45-ös név ismerős lehet azoknak, akik valamilyen szinten követték a tavalyi, 53. Kékszalag Raiffeisen nagydíjat, ugyanis az RSM csapata éppen egy ilyen típussal győzött a versenyen. De ez koránt sem azt jelenti, hogy ez ugyanaz a hajó.



45 láb, 23 méteres árbóc

„Egy ilyen hajó esetében szinte minden egyedi tervezés eredménye, nem egy dobozban kapjuk meg a kész konstrukciót. A tervezés során végig jelen voltunk és már nagyon vártuk, hogy végre vízen is kipróbálhassuk a sajátunkat. Ez sikerült is, bár még össze kell csiszolódnunk a hajóval, bizonyos helyzetekben még jobban is viselkedik, mint vártuk” – árulta el nekünk Lichtenberger Attila, a Prospex Team csapatvezetője. Bár a Prospex most egy teljesen új hajóval indul, azt tudni kell, hogy minden katamarános csapat a szezon végén darabokra szedi a hajót, majd minden szezonkezdetkor újraépítik. Bár kevesen gondolják, ez egy nagyon izgalmas része a vitorlázásnak, gondoljunk csak bele abba a pillantba, amikor az új, 45 lábas hajó 23 méter magas vitorláját állítják be a helyére.

Olyan, mint a Forma-1?

Jól mutat az új RC 45-ös a Balatonon!

Fotó: https://www.facebook.com/prospexteam

Szokták mondani, hogy a versenyvitorlázás hasonló a Forma-1-hez, mert a tesztek alapján megbecsülhető, hogy mire képes bizonyos feltételek mellett a hajó, de ezt a csapatnak el is kell érnie. Igazából élesben derül ki, hogy az a bizonyos beállítás, valóban ideális-e, valóban tudnak-e olyan sebességgel menni, ahogyan az a nagykönyvben meg lett írva. „A csapat versenyezni szeretett volna, én jobban örültem volna, ha inkább edzünk. De végülis meggyőztek, hogy éles helyzetben kell kipróbálnunk magunkat, így el is indultunk A Mihálkovics Kupán és a Pünkösdi Regattán is. Mindkettő nagyon tanulságos volt, az előbbin egy futamgyőzelmet is sikerült összehozni. A Pünkösdi kupán aztán a vitorlaszakadástól, egy csörlő elszállásig mindenféle problémánk volt, de muszáj most feszegetni a határokat, ne a Kékszalagon derüljön ki, hogy az egyik kötél vagy egy csörlő nem bírja a terhelést.”

​„Jól haladunk, de közel a verseny”

„Nagyon közel van a verseny, már három hetünk sincs felkészülni. Egy ilyen hajó vezetése nem olyan, mint a biciklizés, főleg nem akkor, ha versenyben akarunk lenni majd a Kékszalagon. Ráadásul a számítások alapján tudjuk, hova tudnánk eljutni vele. Ez az időszak még nagyon izgalmas, a június 20-ai hétvégén is jót tudtunk edzeni, ahol már a kötélrendszer és a vitorlák finomhangolására törekedtünk” – meséli Attila. „Fejlődik a csapat és a hajó is a megfelelő irányba.”

A Hamu és Gyémánt csapata a tavalyi évhez hasonlóan idén is tudósítani fogja az eseményt, mely során beszámolunk a verseny a legfontosabb pillanatairól. Amennyiben szívesen felidéznéd a 2021-es Kékszalag történéseit, a tavalyi élő közvetítésünket ezen linken találod meg.

Idén a Prospex Team a hamuesgyemant.hu közvetítésének szakmai partnere, őket is követjük majd a versenyen július 14-étől!

A figyelmetekbe ajánljuk