Hiába a kutya az ember legjobb barátja, de legyünk őszinték: vanna olyan pillanatok, amikor legszívesebben percekig csak ordítanánk, amiért valami rosszat csinált. Egy friss tanulmány viszont kimutatta, hogy ez az egyik legrosszabb ötlet, amit tehetünk; de semmilyen más büntetés sem a legjobb megoldás – derül ki a ScienceAlert cikkéből.
A tanulmányban résztvevő kutatók arra jutottak, hogy az averzív megközelítésen alapuló – amilyen a negatív megerősítésekkel való képzés is – neveléstől a kutyák jóval stresszesebbek, mint a jutalom alapú módszerekkel kiképzett társaik. Az averzív eljárásokról eddig is számos tanulmány bebizonyította már, hogy nem tesz jót az állatok személyiségének fejlődésében, de eddig ezeket a vizsgáltokat főképp rendőrkutyákkal vagy más laboratóriumban nevelt állatokon végezték.
Unsplash/Jay Wennington
Most pont ezért a Portói Egyetem munkatársai kifejezetten háziállatnak tartott ebekkel kísérleteztek. Összeválogattak számos portói kiképző iskolában nevelt kutyát, ahol különböző oktatási módszerekkel próbálták megnevelni az állatokat. Három iskolából 42 kutya volt, akiket jutalom alapú oktatásban részesítettek (például jutalomfalatokkal és játékokkal), négy iskolából 50 kutya pedig averzív eljárással volt tanítva, akikkel többek között ordibáltak és a szokásos pórázrángató módszereket alkalmazták.
Mindannyian három 15 perces kiképzésen vettek részt, amit a kutatók filmre vettek. A kiképzésen nyálmintát is vettek az állatoktól, hogy kiderítsék a stresszhormonjuk szintjét.
Mindannyian három 15 perces kiképzésen vettek részt, amit a kutatók filmre vettek. A kiképzésen nyálmintát vettek az állatoktól, hogy kiderítsék a stresszhormonjuk szintjét.
A végeredmény az lett, hogy a durvább nevelésen résztvevő kutyák jóval stresszesebben viselkedtek, és a nyálukban a kortizol koncentrációja is emelkedett, ami a stresszfaktor egyik mutatója.
Egy hónap múlva Ana Catarina Vieira de Castro és csapata a hosszabb távú hatásokra is kíváncsi volt. 79 kutyát tanítottak meg arra, hogy két tálat elhelyeztek egy szoba két oldalán, az egyikben jutalom volt, a másik pedig üres volt. A kutyák megtanulták, hogy melyik tálba mi van, de az averzív képzésben résztvevő négylábúaknak jóval hosszabb időbe telt, mire oda mertek menni a jutalommal teli tálhoz. Ráadásul jóval lassabban is tanultak, mint a jutalmazott társaik.