Vajon mit tud egy hibrid autó? És mennyire szeretjük Magyarországon? (x)
2021-09-15
Valószínűleg sokan ismerik a hibrid autók piacát, de még többen vannak azok, akik legfeljebb felületes tudással rendelkeznek a félig-meddig elektromos meghajtású autókkal kapcsolatban. Ahhoz, hogy tisztán lássunk, fontos megjegyezni, hogy a hibrid autóknak is több típusát különböztetjük meg. A hibrid autó olyan jármű, amely elsődlegesen egy hagyományos robbanómotorra támaszkodik, de a hajtást elektromotorok is kiegészítik. A hibrid autók gyártói jellemzően a benzines megoldást kedvelik, de előfordulnak dízeles változatok is. A tisztán elektromos autókhoz hasonlóan a hibridek célja az, hogy csökkentsék a fogyasztást és a környezetre gyakorolt káros hatást. Így a természet is jól jár és a fogyasztó is, hiszen kevesebbet kell üzemanyagra költenie. Léteznek olyan járművek, amelyek néhány kilométert tisztán elektromos üzemmódban is meg tudnak tenni, illetve olyanok is, amelyek csak a gyorsításhoz, előzéshez szükséges többletenergiát nyerik ki az innovatív forrásból. Egyes modellek külső áramforrásból is tölthetők, de olyanok is akadnak, amelyek a fékezéskor visszanyert energiát hasznosítják újra.
Nézzük, melyik mit tud!
A mild hibrid, kis túlzással, a hibrid autók legkevésbé elektromos változata. Az említett gépjárművekben a belső égésű motor mellett egy kisebb méretű és teljesítményű villanymotor is található, amelyet a fékezések alkalmával visszanyert elektromos áram táplál. A 12 vagy 48 voltos akkumulátorban tárolt elektromos energia segíti a hagyományos belsőégésű motor működését az indítások, valamint a gépjármű elindulása során. Illetve többletenergiát biztosít, ha arra indokolt esetben szükség van.
Továbbá alacsonyabb fogyasztásra és kisebb károsanyag-kibocsátásra számíthatunk. A mild hibrid villanymotorjának elsődleges célja a lassításkor felszabaduló mozgási energia elektromos árammá való alakítása. Az enyhe hibridek egyre elterjedtebbek, de a gyártók továbbra is inkább a flottaemissziós értékek megtartása érdekében forgalmazzák ezeket a típusokat.
A full hibrid olyasmi, mint a mild, csak nagyobb akkumulátorok és erősebb villanymotor kerül a járgányba. Az akkumulátorokat a fékezéssel visszanyert áram és a robbanómotor látja el energiával. Ezek a típusok néhány kilométert tisztán elektromos üzemmódban is képesek megtenni, a regeneratív fékrendszernek, így részben a villanymotornak köszönhetően pedig kevésbé kopnak a fékbetétek.
Menetidejük akár 50 százalékában károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelhetnek. Anyagiak tekintetében mondjuk úgy, hogy a full hibridek képviselik a középkategóriát.
A plug-in hibrid felépítésében erősen hajaz a full hibridre, két lényeges különbségtől eltekintve:
A külső forrásból származó energiát egy jellemzően 4-12 kilowattórás akkumulátor tárolja. Ezek a járművek képesek akár 100 kilométert is megtenni tisztán elektromos hajtással. Költséghatékonyság és környezetvédelem tekintetében nem elhanyagolható az emberi tudatosság, ugyanis, ha egy plug-in modell nincs rendszeresen feltöltve, akkor városi használat során az akkumulátor súlya olyan plusz terhet jelent, hogy a jármű károsanyag-kibocsátása magasabb lehet, mint egy dízelautóé. Viszont rendszeres töltés mellet városban szinte semmi szükség nem lesz a robbanómotor teljesítményére.
Használatuk, vásárlásuk akkor javasolt, ha többnyire városi közlekedésre, kisebb távokra szánják az autót, de évente több, hosszabb utat is tervez a tulajdonos. Így rengeteg üzemanyagot lehet spórolni a mindennapi használat során, az autópályás utazásokat pedig nem fogja korlátozni az akkumulátor kapacitása.
Folyamatos növekedés jellemzi a piacot. A világban napjainkig több, mint 20 millió hibrid gépjárművet értékesítettek. A piacvezető Japán a szegmens 20 százalékát tudhatja magáénak. Nemrégiben a Vezess.hu vizsgálta meg a DATAHOUSE adatai alapján, hogy 2021 első félévében hogyan alakultak Magyarországon a full és a plug-in hibrid gépjárművek, illetve a tisztán elektromos autók értékesítései. A DATAHOUSE tájékoztatása szerint Magyarországon az idei év első hat hónapjában 64 796 személyautót helyeztek forgalomba, ezek közül 10 630 az említett három kategóriából került ki.
A plug-in hibridek értékesítési számaiban erősen érződik a típusra jellemző magasabb ár, a konnektoros autókból 2063 darab talált új gazdára az idei első félévben.