YAKOBCHUK VIACHESLAV/Shutterstock
június 18., 2025  ●  Utazás
Hamu és Gyémánt

Az állad leesik, ha megtudod, miért viselnek vörös rúzst a légiutas-kísérők

Bár a légiutas-kísérők megjelenését szigorú előírások szabályozzák, a legtöbb légitársaság nem ír elő konkrét szabályt a rúzs színére vonatkozóan – ennek ellenére sokan megfigyelhették utazásaik során, hogy a női utaskísérők szinte kizárólag élénkpiros rúzst viselnek. A jelenség elsőre véletlennek tűnhet, valójában azonban tudatos döntések és korábbi szokások állhatnak mögötte.

Számos különös történet híresült el egyes repülőjáratok furcsa eseteiről – gondoljunk csak a Mittens névre hallgató cicára, aki 1 nap leforgása alatt háromszor tette meg az Új-Zéland és az Ausztrália közötti távot, vagy a pilótára, aki otthon hagyta az útlevelét. Szerencsére létezik egy szakértő, aki az összes ilyen jellegű sztorit összefoglalta egy könyvben: Heather Poole, aki több mint húsz évet töltött a fedélzeten, Cruising Attitude: Tales of Crashpads, Crew Drama, and Crazy Passengers at 35,000 Feet (Repülési magatartás: történetek balesetekről, személyzeti drámákról és őrült utasokról 35 ezer láb magasságban) című munkájában számos történetet gyűjtött össze a légiközlekedés világából. Beszámolói szerint a légiutas-kísérők egykor valóban szinte csak vörös rúzst viseltek – és ennek nem pusztán esztétikai okai voltak.

Poole elmondása szerint a kontrasztos szín segítette az utasokat abban, hogy vészhelyzetben is le tudják olvasni a személyzet szájmozgását, még hangos, zavaros környezetben is – minden bizonnyal a kommunikáció így hatékonyabb lehetett. Ráadásul a piros vagy vörös színt sokan az erő és magabiztosság szimbólumának gondolják, ez pedig tovább növelhette a légiutas-kísérők tekintélyét, főleg, ha vészhelyzetről és döntéshelyzetekről volt szó.

Ezzel viszont nem mindenki ért egyet: Sydney Anistine, aki szintén tapasztalt utaskísérő, sosem hallott arról, hogy a rúzsoknak biztonsági szerepük lett volna. Szerinte az egész csak egyéni stílus kérdése. Egy kollégája is csatlakozott hozzá, aki szerint a megjelenés manapság inkább a márkaépítés és az arculat része – különösen a prémium szolgáltatást nyújtó légitársaságoknál.

Az Emirates például előre meghatározott irányelveket ad a női utaskísérőknek a smink témakörében, sőt kötelező sminktanfolyamon is részt kell venniük. Ebben a kérdésben Poole is egyetértett: a smink, főleg a rúzs, komoly üzleti tényezővé vált az évtizedek során. Az 1950-es és 60-as években például – a repülés hőskorában – szigorúan meghatározták, hogyan kell kinéznie a személyzetnek. Sheila Riley, a Pan Am egykori dolgozója így fogalmazott erről:

Ha valaki kék szemhéjfestéket vagy erős vörös rúzst használt, azt azonnal le kellett mosni, mivel a természetes megjelenést várták el.

Persze a kereskedelmi érdekek is fontos szerepet játszottak: volt olyan időszak, amikor például kötelező volt a Revlon „Perzsa dinnye” árnyalatú rúzst és a hozzá illő körömlakkot viselni, mert a márka alapítója, Charles Revlon a Pan Am igazgatótanácsának tagja volt – derül ki a Drive cikkéből.

Fotó: vural yavas/Shutterstock
Nyitókép: Légiutas-kísérők / YAKOBCHUK VIACHESLAV/Shutterstock

A legfontosabb hírekért iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzáférhetőségi eszközök