Nem könnyű autót vezetni a Föld leghidegebb városában, Jakutszkban, ahol a hőmérséklet a legszélsőségesebb esetekben akár -70 Celsius-fokig is leeshet. Az autóban lévő folyadékok egy éjszaka alatt megfagyhatnak, de vajon hogyan készítik fel a járműveket a zord időjárásra?
Az autóban lévő folyadékok egy éjszaka alatt megfagyhatnak, így a tulajdonosoknak gázsugárral kell fűteniük az autó alját, amíg az olaj fel nem olvad. De akadnak olyanok is, akik a hideg hónapokban a nap 24 órájában hagyják járni az autó motorját. A helyiek tehát fokozottan ügyelnek arra, hogy autójuk jó állapotban legyen, ehhez pedig jó néhány praktikát be is vetnek.
Ez is érdekelhet: A szibériai tundra ismét jelzi a klímaváltozást
Sok helyi autós használ például motorfűtőberendezéseket (blokkhűtőket), amelyek segítenek elkerülni a motorblokk fagyását és megkönnyítik a hidegindítást.
De akadnak olyanok is, akik megduplázzák a szélvédőt, az ablakokra pedig vékony plexilapot ragasztanak. Illetve az oroszok teljesen be is csomagolják a motort. A haladóbbak képesek a teljes belteret is szétkapni, hogy a gyári hő- és zajszigetelést kiegészítsék a kisebb hőveszteség érdekében.
Az autók itt speciális hidegtűrő üzemanyagot igényelnek, hogy a járművek ne fagyjanak le, és a motor működőképes maradjon. Az itteni benzinkutak éppen ezért ilyen típusú üzemanyaggal szolgálják ki a sofőröket.
Az autóban mindig tartanak hideg elleni felszereléseket, például meleg ruhákat, takarókat, és ételt, mert bármikor előfordulhat, hogy az autó elakad a hóban vagy egyéb problémák merülnek fel.
Olvasd el ezt is! Titokzatos óriás krátereket fedeztek fel Szibériában
A kevesebb mint 1 millió lakosú Jakutszkban tehát a tél meglehetősen szélsőséges – még orosz viszonylatban is. A város azonban tavaly júliusban is nemzetközi figyelmet keltett, amikor a közeli erdőtüzekből származó köd ellepte az erdőket, és sűrű füsttel borította be a régiót.
A tudósok komoly aggodalmuknak adtak hangot a szibériai sarkvidéken az éghajlatváltozás miatt egyre gyakoribbá váló tüzek miatt.