Az Angliát Észak-Amerikával összekötő földalatti alagút ötlete a hatvanas évekre nyúlik vissza: már ekkor több terv és elméleti megoldás született arra, hogy valamilyen módon közelebb hozzák egymáshoz a világ nagy kereskedelmi központjait. Az ötlet az elmúlt évtizedekben időről időre újra felbukkant, de úgy tűnik, a transzatlanti csatornát végül Elon Musk építtetheti meg.
A Drive számol be a SpaceX atyjának cseppet sem visszafogott tervéről, aminek végeredményeképp a mostani 8 órás távolságot mindössze 54 percre csökkentené az angol főváros, London és New York között.
Ez is érdekelhet! Akár 450 kilométert is megtesz majd óránként a kínai szupervonat
A portál szerint Musk az egyre népszerűbbé váló vákuumcsatornákban közlekedő vonatok és a mágnesvasutak alapján képzeli el a két nagyvárost összekötő alagutat. Musk szerint ráadásul az eddigi tervekben közölt számok töredékéből, „mindössze” 20 milliárd dollárból, vagyis 7620 milliárd forintból képes lenne megvalósítani az ötletet.
A két metropolisz közti távolság nagyjából 5 ezer kilométer, amit jelenleg természetesen repülővel a leggyorsabb megtenni: a levegőben ez a távolság 8 óra, de ha összejön Musk terve a földalatti vasúttal, ez az idő akár 54 percre is lecsökkenthető.
A terv egyébként nem tűnik megvalósíthatatlannak, de komoly fizikai akadályokat kell legyőzni ahhoz, hogy valóssággá válhasson.
A kínai szupermodern mágnesvasúton tavaly már sikerült elérni a 623 km/órás sebességet, ami rekordnak számít, de Musk egy másik cége, a The Boring Company egy egészen új technológiával is foglalkozik.
Ez nem más, mint
a Hyperloop technológia, melynek segítségével a vonatok csövekben haladva, a vákuumerőt kihasználva elérhetnék az akár 1000 km/órás sebességet is.
Ezt is olvasd el! Belgiumból utaznál Olaszországba éjszakai vonattal? Mostantól lehetséges!
A Drive megemlíti, hogy a grandiózus tervvel kapcsolatban a legtöbb szakértőnek komoly fenntartásai vannak. Bent Fyvbjerg, az Oxford Egyetem közgazdásza szerint például egyáltalán nem biztos, hogy az óceánfenék megfelelő lenne egy ilyen alagút kiépítéséhez, ráadásul a folyamat rendkívül kockázatos és időigényes is lenne.