t. rex
Shutterstock

Rengeteg T. rex terrorizálta a bolygót egykoron

Újrabecsülték a számukat, de még így is rengeteg Tyrannosaurus rex létezhetett a Földön – pedig a mostani becslés jóval alább lőtt az előző eredményeknek.

Egy új tanulmány szerint akár 1,7 milliárd Tyrannosaurus rex is kószálhatott a bolygón, míg egy aszteroidabecsapódás nem vetett véget a legikonikusabb dinoszaurusz földi létének (is).

Az új becslést Eva Griebeler, a mainzi Johannes Gutenberg Egyetemről evolúciós ökológusa készítette, akinek az átlagos élettartamtól kezdve az ivarérettségen át a túlélő T. rex tojások számáig mindent figyelembe kellett venni a becsléshez.

Bár az 1,7 milliárd elég nagy számnak tűnik, még mindig kevesebb annál a 2021-es tanulmánynál, ahol 2,5 milliárdos populációt állapítottak meg. Gutenberg kiemelte: a mostani elemzés a legfrissebb információkon alapultak, ami a dinoszauruszok növekedéséről és szaporodásáról ismert, és szerinte ez a pontosabb becslés.

Ez is érdekelhet: Az aszterodia becsapódása előtt már fogyóban voltak a dinoszauruszok

Egyszerűbben: az értékek azért is különböznek, mivel a mostani számítások alacsonyabb „T. rex túlélési arányra", kevesebb generációra és a tojásrakás csökkentett mennyiségére utalnak. Ezekről a tényezőkről egyébként elég jó adatokkal rendelkezünk a részletes fosszíliavizsgálatok és a mai fajokkal való összehasonlítások alapján, amelyek a tudósok szerint megőriztek bizonyos dinoszaurusz-vonásokat.

Hogy Griebeler becslése valóban pontosabb lehet, jó példa, hogy 23 különböző, hüllők, madarak és emlősök között élő faj adatai alapján tesztelte a modelljét, és azt találta, hogy a korábbi modellekhez képest az ő számításai elég jól megjósolták a populációk számát. Mindez azt sugallja, hogy a Tyrannosaurus rex esetében is pontosak a tudós számításai.

Az mindenképp jó hír, hogy az említett 2021-es becslés mögött álló egyik szerző, a Kaliforniai Egyetem, Berkeley paleontológusa, Charles Marshall is támogató volt az új kutatással kapcsolatban, és szerinte is a legújabb számadat „reálisabb".

A kutatás amellett, hogy még így is hatalmas egyedszámot talált, jól prezentálja, hogy a T. rexek maradványainak elenyésző százalékát találtuk csak meg. Griebeler szerint a számítási módszere a jövőben más kihalt fajok populációinak becslésében is segíthet.