3D Render Mars

Kína marsjárója meglepő felfedezést tett a bolygó vízkészletéről

A Zhurong rover adatai arra utalnak, hogy a vörös bolygó nemrég még nedvesebb volt, mint gondoltuk.

A kínai rover bizonyítékot talált arra, hogy a Marson sokkal régebben volt folyékony víz, mint gondoltuk. A korábbi kutatások alapján a tudósok úgy vélték, hogy a Marson folyékony víz volt egészen 3 milliárd évvel ezelőttig - vagyis addig a pontig, amikor a bolygó száraz amazóniai korszaka kezdődött, és az azt megelőző geológiai korszak (a heszperiai korszak) véget ért.

A Marson található folyékony víz történetének megértése segíthet megjósolni, hogy mennyi víz maradt a vörös bolygón jég vagy hidratált ásványok formájában. Ezután talán képesek lehetünk arra, hogy ezt a meglévő vizet a Marson felhasználjuk a legénységgel rendelkező küldetések támogatására.

Miután 2021 májusában leszállt a Marsra, a kínai Zhurong rover megkezdte a talajminták adatainak gyűjtését. Amikor a CAS és a Koppenhágai Egyetem kutatói elemezték ezen adatok egy részét, a mindössze 700 millió éves mintákban vízre utaló nyomokat találtak.

Ez arra utal, hogy a Zhurong rover által vizsgált területen (a Mars Utopia Planitia nevű síkságán, egy hatalmas becsapódási kráterben) jelentős mennyiségű folyékony víz volt jelen akkor, amikor azt hittük, hogy a Mars felszíne már kiszáradt.

Az erről szóló tanulmányhoz felhasznált adatokat a Zhurong első 92 marsi felfedező napja (sol) alatt gyűjtötték. A rover mostanra 350 sol-t töltött a Marson, és több mint egy mérföldet tett meg a felszínen.

Ezalatt az idő alatt olyan adatokat gyűjtött, amelyek tovább bővíthetik a folyékony vízzel kapcsolatos ismereteinket a Marson. Az egyik legfontosabb dolog, amit ki kell derítenünk, hogy milyen kiterjedésűek ezek a fiatal víztartalmú ásványok. Gyakoriak vagy nem gyakoriak ezekben a fiatal kőzetekben?"

(Forrás: BigThink)