csimpánz
Fotó: Shutterstock

Úgy tűnik, a csimpánzok képesek a beszédre

Egy új kutatás során régi felvételek vizsgálatának köszönhetően egy tudósokból álló csoport rájött, hogy megfelelő körülmények között a csimpánzok talán képesek megtanulni beszélni. A Scientific Reports magazinban közölt tanulmány szerint a csimpánzok agya, akárcsak egy beszélni tanuló kisgyereknek, képes felfogni és kiejteni az első szavakat. A nemzetközi tudóscsapat szerint a főemlősök vokalizációs képessége alábecsült.

Tudósokat évtizedek óta foglalkoztatja a kérdés, hogy miért csak az ember képes a beszédre annak ellenére, hogy néhány főemlős képes kommunikálni különböző hangok és mozdulatok segítségével. A kutatók szerint mindez a torokszerv és az agyműködés különbözősége miatt lehet. Korábbi kutatások rámutattak, hogy a csimpánzok kiemelkedő képességekkel rendelkeznek az emberszabású majmok között, mivel képesek kiejteni emberi szavakat, persze kezdetleges szinten és a megfelelő tréning segítségével – szemlézte az Independent a tanulmányt.

Egy évtizeddel ezelőtt egy férj és feleség (az eredeti cikkben nem említik a kutatópáros nevét – a szerk.) megtanította a csimpánzukat a mama és papa szavak kiejtésére. A munkájuk végül tudományos elismerést nem kapott, mivel a még kölyök állatot elszakították az anyjától és a természetes élőhelyéből. Az új tanulmányban alaposan megvizsgálták azokat az eseteket, amikor a csimpánzok emberi szavakat ejtettek ki, majd a felvételeket fonetikai elemzéseknek vetették alá.

A tudósok három olyan videofelvételt találtak, amelyek azt sugallják, hogy a csimpánzok taníthatók a kezdetleges emberi kommunikációra.

A csimpánzok talán képesek tudatosan használni a hangjukat, ahogy szavak kiejtésére és formálására is képesek lehetnek állkapcsuk és szájuk kialakítása miatt. A kutatók szerint még az is előfordulhat, hogy kontrasztot hozzanak létre a mássalhangzók és magánhangzók kiejtésében. Egy régi videóban, melyet a férj és feleség vettek fel, az általuk örökbefogadott csimpánz tisztán hallhatóan kimondja a papa szót, legalább háromszor, míg a „cup“, azaz bögre szót egyszer ejti ki. Két másik videóban, melyek közül az egyiket 2007-ben töltötték fel a YouTube-ra, hallható, ahogy az állat a mama szót mondja. Míg a csimpánzok vokalizációs módszere általánosságban más, mint az embereké, ezek a kísérletek mégis bizonyítják, hogy képesek szavakat formálni.

A főemlősök képesek emberi szavakat kiejteni, ám azt, hogy fél évszázad alatt sem sikerült erről valódi tudományos demonstrációt készíteni, a tudósok és kutatók hibája, nem pedig az állatoké