Tóth László, a ZipTech alapítója és Halász Norbert, a ZIP's Brewhouse vezetője
Fotó: Haszon magazin/Hercegfalvi Zoltán

Tóth László, a ZipTech alapítója és Halász Norbert, a ZIP's Brewhouse vezetője

Szenvedélyük a sör

1993-ban egy négyfős miskolci csapat Tóth László vezetésével elindította vállalkozását, amely mostanra Európa egyik meghatározó, sörkészítő berendezéseket gyártó cége lett. Persze nem piacvezető a kontinensen, de a név maga legenda lett, főként amióta trendi a kis­üzemi sör. A kezdetekben még nem kifejezetten a sörösöket célozták, bár a szesziparból jöttek a megrendelők és főként keletről, egészen pontosan Ukrajnából. (Ez azóta is meghatározó piacuk). Hogy miért külföld? Mert itthon nem feltétlenül akarták megfizetni azt a minőséget és árat, amelyet a Zip képviselt.


Érdekes, hogy a jelenlegi megrendelők főleg laikusok, azaz olyan befektetők, akik látnak fantáziát a sörfőzésben. A sörpiac, főként az elmúlt 10 évben óriási lendületben van, most már nem is akkora meglepetés, hogy az egyik népszerű hazai sörös startup, a Monyo éppen most január végén jelentette be, hogy egy kétmillió eurós tőkeinjekciót kap. Ennek ellenére – visszakanyarodva a Ziphez – az anyacég főként exportál. 2018-ban közel 2 milliárdos árbevételt ért el. Bár ez majdnem 400 millióval kevesebb, mint 2017-ben, a nyereségük mégis 20 millió forinttal nőtt.

Az igazi áttörést a cég életében a kétezres évek közepe hozta el, amikor a keleti blokkból kilépve már meghódították a nyugatot is, mára pedig a világ minden tájára eljutottak, még Ugandából is volt megrendelésük. A fejlesztések persze folyamatosak voltak, idővel a gyárakban megszokott „ipari mérnököket" felváltották a szoftvermérnökök, automatizált, érintőképernyős rendszereket telepítenek. A belépő szint az egészen kicsi, pár tízliteres berendezés, de a sok ezer literes kapacitásig tudnak gyártani. Az igazi innováció most nem is a berendezéseket érinti. Persze az anyacég profilja, profizmusa és folyamatosan fejlődő kínálata megmaradt, ám mostanra egy komoly leányvállalatot is felnevelt.

Az új irány

Ez a leányvállalat korát megelőzve kezdte meg működését 2012-ben ZIP's Brewhouse néven, amely egy kisüzemi látványsörfőzde és sörétterem Miskolc közepén. „Amikor megnyitottuk, őrültnek tartottak" – mondja Tóth László. Ugyanis ilyen típusú, alapvetően sör tematikájú pubok még a fővárosban sem voltak, nemhogy Miskolcon. Ám létjogosultságát az eltelt idő és a kivívott érdemek igazolták. A ZIP's mára önállóvá vált az anyacégtől, de a családi vonást, a nemzetközi gondolkodást génjeiben hordozza. Nem véletlen a szlogen: „Drink local, think global!", azaz „Igyál lokálisan, gondolkodj globálisan!" A ZIP's Brewhouse ma már több országból vonzza a vendégeket. Azért a sikerekhez hozzá kell tenni, hogy ez sokáig csak bemutatóteremként, egyfajta marketinghelyszínként szolgált.

Sok babér nem termett, sőt amikor Halász Norbert három éve átvette az irányítást, még masszívan havi egymilliós mínuszt termelt. Persze ezek csak a puszta számok, ugyanis László és Norbert is elismeri, hogy a látványos sörpub sok ügyfelet hozott az anyacégnek.

Ám a ZIP's nem elégedett meg a jól hangzó eredettörténettel, és nem dőlt hátra kényelmesen az anyacég hátán; saját történelmet akart írni. 2017 óta — új menedzsmenttel — a ZIP's konyhája elkötelezte magát a tökös, de minőségi kocsmakaják mellett. Őrülteket gyűjtenek, azaz olyan elkötelezett és szenvedélyes szakembereket, akiknek ez nem csak egy munkahely, hanem hivatás is. A brewhouse még tovább bővült, amellett, hogy a 2017-es mínuszokat sikerült kijavítani. Sőt a 120 milliós árbevétel (2017) tavaly (2019-ben) már 300 milliósra nőtt, 20 millió feletti adózott eredménnyel. Éttermi szolgáltatást nyújt komplett reggeli menüvel, speciality kávéprofillal, éjszakára pedig ZIP's beer b&b szállással bővült. Ezzel vonzó reggeli gasztroállomássá vált, tevékenysége pedig kiegészült a szállásadással is. A sörfőzdével közös épületben működő első beer b&b (a név természetesen a pár éjszakás szálláskiadásra, az Airbnb-re hajaz) már online jelenlétének első napján foglalások sorozatát vonzotta, sőt Halász Norbert szerint gyakorlatilag telt házzal üzemel.

A minőségi sörturizmusra építő szállásadásban további lehetőségek rejlenek: rugalmasan látogatható sörfőzde, világszínvonalú házi sörkínálat, ritka import sörök, a gasztronómia egyéb ágainak prémium termékei. Továbbá országra szóló, műfajteremtő saját Séf­Sör sorozat, ami igazi unikum, egyéb minőségi gasztrosörök, magyarországi élvonalas gasztroszereplők alapanyagaival. Ez már önmagában is érdekes lenne, de a ZIP's tovább megy. Nem akar csak egyetlen cím lenni, amihez szállás is tartozik. Saját idegenforgalmi hálózatot kíván építeni és működtetni a megfelelő partnerekkel.


T\u00f3th L\u00e1szl\u00f3, a ZipTech alap\u00edt\u00f3ja \u00e9s Hal\u00e1sz Norbert, a ZIP's Brewhouse vezet\u0151jeFotó: Haszon magazin/Hercegfalvi Zoltán


De mi változott igazából?

„Arra kellett rájönnöm, hogy kevés az asztaloknál csapolható, minőségi sör ahhoz, hogy ebből valóban egy magát eltartó és jó hely legyen. Az éttermi kínálat nem lett eltalálva, vagy inkább azt mondanám, hogy nem lett végiggondolva. Ez volt az első, amin változtattunk" – meséli Halász Norbert. Persze az ő lendülete is kellett hozzá, aki ezelőtt a Pernod Ricardnál (az egyik legnagyobb hazai italforgalmazónál) volt horeca vezető. De elmondása szerint a „vidéki gyereket" Budapest soha nem fogadta be. Ő volt az aki kezébe vette a marketinget is, főleg a közösségi média felületein lettek aktívak. Kezdetben néhány ezer forintot költöttek hirdetésekre, ma már, ha minden munkatárs fizetését ide számoljuk, havonta egymillió forint is jut marketingre. Az egészséges az lenne, ha a bevételek 10 százalékát erre fordítanák, de ez nem mindig egyszerű.

Bár mindkét alapító lokálpatrióta, érzik, hogy a nagy sörforradalom főleg fővárosközpontú, a vidéki nagyvárosokba még mindig nem ért el. Sokan kérdezik is tőlük, miért nem nyitnak Budapesten egy helyet. Vajon miért nem? Egyrészt praktikus most ez a felállás, hiszen a gyár itt van. Másrészt Lászlóban mindig benne volt, hogy tegyen a városért, a helyben maradás egyfajta társadalmi felelősségvállalás is.

Felelősség még, hogy a mai napig olcsóbbak a minőségi és különleges sörök, mint az, amit megszoktak ebben a „kézműves" szegmensben. És ez szintén társadalmi felelősségvállalás, bármennyire alkoholfogyasztásról van szó. Norbi rá is világít, hogy miért. A sörgyártók egy időben elmentek a minél olcsóbb irányba, ez volt az a korszak, amikor 100 forint alatt volt egy doboz sör. Ez egy nagyon veszélyes pálya, ráadásul nem is érte meg beszállni a versenybe, ugyanis egy raklapnyi sörön néhány ezer forintos haszon keletkezett. „Azt szerintem ti is elismeritek, hogy jobb, ha kevesebb, de minőségi nedűket kóstolnak az emberek" – mondja Halász Norbert.

A figyelmetekbe ajánljuk