Kékszalag-kedvcsináló: így zajlott a 2023-as verseny
Cofidis Sailing Team

Kékszalag-kedvcsináló: így zajlott a 2023-as verseny

Pár nap és startol Európa legnagyobb és legrégebbi tókerülő vitorlásversenye, az 56. Kékszalag. A 2024. július 18-án, 9 órakor kezdődő 90 éves regattára várhatóan közel 3000 sportoló és több mint 500 hajó érkezik majd, akiknek 48 órájuk lesz megtenni a jól ismert Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalat. Kedvcsinálóként összefoglaltuk, mi történt a 2023-as történelmi versenyen.


2023-ban végül 2532 vitorlázó és 515 hajó vágott neki a több mint 150 kilométeres távnak, pontosabban vágott volna: az eredetileg 9:00-kor tervezett rajtot elhalasztották az erős, 40 kilométer per órát is meghaladó széllökések következtében.

Ugyan a szervezők a biztonságos versenylebonyolítás érdekében döntöttek a csúszás mellett, több vitorlázó is elrajtolt volna az eredeti időpontban, köztük a Szénási Zsolt által vezetett Cofidis Sailing Team is, akiknek kifejezetten kedvezett volna az extrém szeles időjárás: a 2024-ben is rajthoz álló Extreme 40 típusú katamarán igazi pályaversenyekre lett tervezve, a szél sebességének kétszeresével is képes haladni, így érthető, miért hajózott volna ki az eredeti időpontban a hitelintézet által támogatott csapat.

Nekünk kifejezetten kedvezett volna a kilenc órási rajt. Ekkora szélben közel 120 kilométert is megtehettünk volna, ami azt jelenti, hogy két óra alatt akár Keszthelyig is lehajózhattunk volna. Ha az eredeti időpontban rajtolunk, nagy valószínűséggel rekordközeli eredményt érünk el

– idézte fel Szénási a 2023-as versenyt, akinek csapata így sem panaszkodhat, hiszen a 2022-es 7 óra 10 perces rekordot így is jócskán túlszárnyalták:

a Cofidis Sailing Team 6 óra 16 perc alatt rohanta körbe a tavat.

Cofidis Sailing Team

Végül csúsztatott időpontban, problémamentesen rajtolt el a több mint félezer hajó Balatonfüredről, és bár a szél mérséklődött, érezhető volt, hogy a friss Fifty-Fifty-rekord gyorsan megdőlhet: 15 perccel a rajt után az élmezőny már Alsóörs előtt járt, a verseny 37. percében pedig a Fifty-Fifty már a kenesei bóját is elhagyta 36:22-es idővel, ekkor már jócskán lehagyva az élmezőnyt is – az AUDAX Django 39:44-el, az RSM 39:52-vel, a Prospex-Delta Sailing Team pedig 40:26-al fordult Balatonkenesénél.

Az erős északnyugati szél továbbra is kitartott, Balatonkenesénél még egy borulás is összejött:

egy órával a rajtot követően a Király Zsolt vezette Rafficának ért véget a verseny, szerencsére sérülés nélkül, ezzel az egytestű hajók egyik fő esélyese távozott.

Szűk egy óra elteltével sem lassult a mezőny, 2022 után 2023-ban is a Fifty-Fifty érte el először a siófoki bóját. Itt már érezhető volt, hogy jócskán ráverhet a mezőny a szinte megdönthetetlennek gondolt csúcsidőre: a Fifty-Fifty több mint fél órával hamarabb érte el ezt az ellenőrzési pontot tavalyhoz képest, míg az egytestűek közül a Principessa fordult elsőként az egytestűek közül.

Tihany felé a szél alább hagyott, a második és harmadik helyen forduló RSM és a Prospex-Delta Sailing Team közeledni tudott az élmenőre, így izgalmasnak ígérkezett a Tihanyi-szorosnál lévő szakasz, hiszen egy apró hiba is elég ahhoz, hogy a katamaránok között semmissé váljon még pár percnyi előny is.

Mindeközben délután fél kettőig 460 hajó, a mezőny közel 90%-ának sikerült abszolválnia a balatonkenesei fordulót.

A Fifty-Fifty viszont Keszthely felé sem látszott lassulni: kicsivel több mint három óra elteltével a címvédő elhagyta a keszthelyi bóját, mögöttük bő egy kilométerre az RSM, majd Prospex-Delta Sailing Team fordult. Továbbra is belül a rekordidőn. Megkezdődött az utolsó nagy hajrá.

A katamaránok mellett a teljes mezőny hatalmas tempót diktált, Siófoknál ekkor már közel 450 hajó fordult, hosszú évek óta nem volt ekkora rohanás a Kékszalagon.

A fordulást követően Szigligetnél a Fifty-Fifty már kétszer-háromszor gyorsabban haladt, mint a szemből jövő mezőny, az élmenőknek talán az egyik legnagyobb kihívás innentől az volt, hogy ekkora sebesség mellett kikerüljék a szemben közlekedő vitorlásokat. Szénási szerint, ha valami indokolta a késői rajtot, akkor az ez a pillanat volt, hiszen erősebb szélben, nagyobb tempóval már bőven balesetveszélyes lett volna a katamaránoknak az egytestűek között szlalomozni.

Végül 4 óra után pár perccel a Józsa Márton vezette Fifty-Fifty szédületes, 5 óra 3 perc 56 másodperces menetidejével abszolút rekordot állított fel, két órával megjavítva a 2022-ben megfutott 7 óra 13 perc 21 másodperces addigi csúcsot.

A második helyre az RSM, a harmadikra pedig a Prospex-Delta hajója futott be, jócskán a tavalyi rekord alatt.

Nem mellesleg: az egytestű hajók kategóriájában is új rekord született: 19 óra 59 perckor a Principessa Libera szelte át a balatonfüredi célvonalat 8 óra 59 perces időeredménnyel, szűk egy órával megdöntve a Raffica közel tíz éves, 2014-ben felállított 9 óra 56 perc 46 másodperces egytestű rekordját. Történelmi pillanatok mind a Kékszalag, mind a magyar hajózás történetében.

Mit hoz az idei verseny? 

Szénási és a Cofidis Sailing Team természetesen a tavalyihoz hasonló erős szélben reménykedik, ám ember legyen a talpán, aki képes a balatoni szél- és időjárást megjósolni még pár nappal a Kékszalag kezdete előtt is.

Jelenleg tartós meleg front van, reménykedjünk benne, hogy a jövő hétre érkezik valami hideg is, ami egy erősebb szelet is hoz majd magával

– mondta Szénási, de szerinte sem érdemes napokkal a verseny előtt jósolgatni, pláne a tavalyi őrült, történelmi verseny után. Egy biztos: július 18-án, csütörtökön már okosabbak leszünk.


A figyelmetekbe ajánljuk