Fenntartható szponzoráció – avagy
a múzeumi együttműködések sikersztorijai
Unsplash / Václav Pluhař

Fenntartható szponzoráció – avagy a múzeumi együttműködések sikersztorijai

Napjainkban a kulturális intézmények támogatásában az állam és a mecénások mellett egyre nagyobb arányban vesznek részt különböző cégek is. A múzeumi és az üzleti szféra együttműködése révén az elmúlt évtizedekben számos olyan inspiráló, értékteremtő projekt született, melyhez az egyes vállalatok a pusztán anyagi hozzájáruláson felül technológiát és szakértelmet is biztosítottak. A kollaborációknak köszönhetően a múzeumokban végbemenő innovatív fejlesztések forradalmian hatnak a művészetbefogadásra és -közvetítésére.

A kultúra üzleti támogatásának kezdetei a századforduló Amerikájába nyúlnak vissza, amikor az első milliárdosok közül néhányan élen jártak a társadalmi célú adakozásban. John Davidson Rockefeller vagy Solomon Robert Guggenheim adományokkal segítették az oktatást, az egészségügyet és a művészeteket is.

Guggenheim a harmincas években saját gyűjteménye számára hozta létre az ikonikus Frank Lloyd Wright tervezte New York-i modern múzeumot. A nevét viselő alapítvány ma is számos kutatási, gyakornoki programot támogat, de a világ három másik városában működő Guggenheim múzeumnak is a fenntartója. A magyar művészet is sokat köszönhet a 20. század eleji üzletemberek mecenatúrájának. El Greco Bűnbánó Magdolna-festménye például a bányavállalkozóból műgyűjtővé lett Nemes Marcell ajándékaként került a Szépművészeti Múzeum gyűjteményébe.

El Greco: Bűnbánó Magdolna

Európában meghatározóan a kilencvenes években terjedt el a kultúra értékképző vállalati szponzorációja. Európa-szerte egyre több vállalat, pénzügyi intézet, biztosító, techcég, autógyár kötelezi el magát egy-egy múzeum mellett, és ezen kölcsönös együttműködések eredményeképpen megannyi, a múzeumi oktatást vagy az installálást forradalmasító program valósulhatott meg.

Az egyik leghíresebb ezek közül a holland Rijksmuseum és a Philips több mint két évtizedes kollaborációja. Az innovatív brandet építő vállalat célja, hogy technológiai fejlesztéseit felhasználva erősítse a látogatói élményt, és a közönség minél szélesebb rétegével ismertesse meg a múzeum gyűjteményét. A Philips nem csak aktívan részt vett a Rijksmuseum felújításában és korszerűsítésében, de olyan speciálisan kifejlesztett LED-es világítást telepített a múzeum tereiben, amely azóta új mércét állított fel a műalkotások megvilágításában. Rembrandt Éjjeli őrjáratát vagy Van Gogh önarcképét így kiváló fényviszonyok között lehet megtekinteni.

Unsplash/Ståle Grut

A múzeum és a vállalat 2018-ban újabb díjnyertes projektben működött együtt. MRI-vizsgálatban résztvevő betegek félelmének és szorongásának enyhítése céljából a Philips a múzeum kutatóival közösen készített egy filmet, melyben Beethoven zenéjére a Rijskmuseum lenyűgöző Rembrandt-festményei vonulnak fel.

Rembrandt: Éjjeli őrjáratát

Unsplash / Václav Pluhař

Magyarországon is sokat köszönhet a kultúra a vállalatok támogatásának.

A Szépművészeti Múzeum temérdek művészeti kuriózumot, korszakalkotó mestert és nagyszabású időszaki kiállítást mutathatott be a közönségnek, többek között az üzleti világ anyagi hozzájárulása révén.

Az MVM energiaipari vállalat a nyári Borszerdák és az időszaki kiállítások megvalósításában vett részt. Ilyen tárlat volt a legutóbbi, több mint 200 ezer látogatót vonzó El Greco-kiállítás is. Az OTP Bank is számos kiállítás létrejöttét tette lehetővé 2006 óta, például a több százezer látogatót vonzó Géniuszok és remekművek című kiállítássorozatot. Szintén a bank támogatásával valósulhat meg a nagy sikerű Múzeum+ esti rendezvénysorozat, amely hosszabbított nyitva tartással és rendhagyó tárlatvezetésekkel, továbbá művészettörténeti, zenei és táncelőadásokkal várja az érdeklődőket a hónapról hónapra megújuló tematikus esteken.

Fotó: Szántó András

A Magyar Nemzeti Bank az „Értéktár program” keretei között törekszik a nemzeti kultúra megőrzésére a hazai és nemzetközi jelentőségű műkincsek felkutatása, megvásárlása, helyreállítása és bemutatása révén. Jó néhány, a bank által megvásárolt festményt találhatunk meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárában: a letétbe helyezett művek legismertebbje Tiziano Vecellio Mária gyermekével és Szent Pállal című képe.

A világ legnagyobb, érintőképernyős múzeumi LCD fala is az MNB támogatásával kerülhetett a múzeum Márvány csarnokába. Az állandó kiállítások anyagát bemutató 21 kijelzőből álló interaktív eszközön több, mint 300 festményről és szoborról lehet informálódni az antiktól a késő barokk műtárgyakig.

Nemcsak a múzeumban, de annak falain kívül, a mindennapok során is találkozhatunk hasonló együttműködésekkel, melyek közül az egyik legismertebb a Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria és a MIZO közös projektje, az Artcoffee. A 2020-ban megálmodott exkluzív kávékollekció a hétköznapokba csempészte be a művészeteket, a limitált kiadású dobozokról ugyanis a két intézmény ikonikus festményei köszöntek vissza: Munkácsy Mihály ásító inasa, Szinyei Merse Pál léghajója, Csontváry Kosztka Tivadar cédrusa, valamint Raffaello Santi fiatalembere vagy Henri de Toulouse-Lautrec táncosnője.

A legsikeresebb nemzetközi és magyar példák azt mutatják, hogy az időtálló és a szponzor számára is legnagyobb hasznot hajtó együttműködés záloga a vállalat profiljához stratégiai szinten illeszkedő támogatási formák megtalálása.

Míg a hagyományos szponzorációban az anyagi támogatás a meghatározó, a stratégiai együttműködések a vállalat szakértelmének, technológiai újításainak társadalmi értékét mutatják be. A cégek ezen keresztül kedvező irányba tudják alakítani a nyilvánosságban róluk kialakult képet. A művészeti intézmények is sokat profitálnak a vállalatok anyagi támogatáson túlmutató részvételéből. Ennek köszönhetően növekedett a kulturális edukáció hatékonysága és kiszélesedett a művészeti oktatás hatóköre, az időszaki kiállítások, programok révén megemelkedett a múzeumlátogatás iránti igény, valamint világszerte minőségi fejlődés figyelhető meg a műtárgyak múzeumi installálásában.

A vállalat profiljára építő támogatási módok kifejlesztéséhez szükséges kreatív munka sokszorosan kifizetődik a cégek és a múzeumok számára egyaránt, a tartós és nagy hatást kiváltó együttműködéseken keresztül. (X)

el\u0151fizet\u00e9s

NYEREMÉNYJÁTÉK! Fizess elő most a Hamu és Gyémánt magazinra, és legyen tied nyereménykönyveink egyike, vagy egy 2 főre, 2 éjszakára szóló wellnesshétvége a harkányi Dráva Hotelbe! Az előfizetői oldal eléréséhez kattints IDE, a játékszabályt pedig erre linkre kattintva éred el!


A figyelmetekbe ajánljuk