A 2022-es 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj minden képzeletünket felülmúlta, hiszen a végső győztes Raiffeisen Fifty-Fifty a saját rekordját megdöntve lett az idei abszolút győztes. De nemcsak az élbolyban, hanem a mezőny többi részében is zajlottak az események. Alábbi cikkünkben összefoglaljuk a 2022-es Kékszalag legfontosabb történéseit és legizgalmasabb pillanatait.
A szakértők és a versenyzők szerint a vitorlázás szerelmesei évek óta vártak egy szeles versenyre, idén teljesült a vágyuk, hiszen a 2022-es nagydíj kifejezetten pörgősre sikeredett.
A szokásoknak megfelelően a verseny csütörtök reggel 9 órakor indult. A tavalyi győztes RSM nagyon jól kapta el rajtot, szorosan mögötte a Fifty-Fifty és az AUDAX Django helyezkedett el.
Amint azt már említettük, elképesztő tempóban haladt a mezőny, többen már a verseny első óráiban azt prognosztizálták, hogy itt akár rekorddöntés is születhet. A nagy rohanás közepette azonban történt egy komolyabb incidens is: egy vitorlás felborult, később pedig el is süllyedt, a legénység tagjai közül azonban – szerencsére – senki nem sérült meg.
A mezőny nagy része egyszerre ért oda a kenesei bójafordulóhoz, egy ott tartózkodó interjúalanyunk arról számolt be, hogy gyönyörű látványt nyújtottak az elhaladó hajók.
A balatonkenesei forduló után átvette a vezetést a Fifty-Fifty, és fokozatosan növelte az előnyét a többiekkel szemben. Miközben az élboly hatalmas küzdelmet folytatott egymással, a mezőny többi tagja sem tétlenkedett, Babos Piroska, a Honfoglaló nevű hajó egyik tagja például arról számolt be, hogy a nagy rohanásban még ebédelni sem volt idejük.
A hajósok azonban kifejezetten örültek a szélnek, többen – köztük az olimpikon vitorlázó Vadnai Benjamin – is arról számoltak be nekünk, hogy nagyon élvezik a versenyzést. A mezőnyben számtalan izgalmas történettel rendelkező hajó volt megtalálható, ilyen például az Alboran is. A vitorlás azért különleges, mert a legendák szerint az ikonikus francia színész, Alain Delon az Alboran fedélzetén jött össze Romy Schneiderrel. Emellett a hajó szerepelt Delon 1972-es A nyugalom első éjszakája című filmjében is.
Ahogy teltek az órák egyre egyértelműbbé vált a Fifty előnye, negyed 4 tájékán már csak az volt kérdés, hogy meglesz-e a hőn áhított rekorddöntés. Mindeközben természetesen a többi osztályban is komoly küzdelmet folytattak egymással a versenyzők.
A verseny legizgalmasabb szakasza egyértelműen délután 4 óra után pár perccel volt, hiszen mindenki azt találgatta, hogy a Fifty megdönti-e végül a saját, 2014-ben felállított rekordját.
A Józsa Márton vezette alakulat végül 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt ért célba, azaz 36 másodperccel dőlt meg a 2014-es csúcs.
A rekorddöntés után nem sok időnk volt felocsúdni, hiszen kemény küzdelmet folytatott egymással a Team Kaáli és a Prospex-Delta Team a dobogó második fokáért: végül Virág Flóráék futottak be az ezüstérmes helyre, míg a Kaiser Kristóf által kormányzott katamarán szerezte meg a bronzérmet. Negyedik helyen végzett az RSM, míg az ötödik helyen az AUDAX-Django ért célba.
A nagydíj itt azonban még nem ért véget, az élmezőny befutása után még több mint 500 hajó volt versenyben.
A versengés mellett azonban jutott idő lazításra is, a Weight legénysége például egy fejedelmi vacsorát fogyasztott el, a menüjüket mi is megirigyeltük: aperitifnek rum, utána fasírt és savanyúság, majd digestifnek ismét rum.
Az éjszaka folyamatosan haladtak, illetve futottak be a célba a hajók, több versenyzői is arról számolt be nekünk, hogy kifejezetteten „melós estéjük” volt.
Reggel 9 órára hivatalosan körülbelül 70 hajó teljesítette a távot, de a nem hivatalos eredmények alapján több száz vitorlás ért célba.
Tóth Gábor, a Jégvirág kormányosa például elárulta nekünk, hogy az utolsó méterekig tartott a küzdelem, volt olyan hajó amely nagyjából 25 másodperccel előzte meg a riválisát.
A már beérkezett hajók szinte kívétel nélkül arról számoltak be, hogy rendkívül izgalmas versenyen vannak túl, és a szeles, péntekre kissé lehűlt időjárási viszonyok kifejezetten kedveztek a megmérettetésnek.
Majdnem a teljes mezőny beért a célba körülbelül 30 órán belül, de kitartást kívánunk a még versenyben lévő hajósoknak. Minden versenyzőnek gratulálunk, különosen a különböző osztályok dobogósainak.
Búcsúzik az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjtól – és természetesen a közvetítésünk olvasóitól – a Hamu és Gyémánt csapata.
Név szerint
• a balatoni (szárazföldi) szerkesztő csapat tagjai: Geri Ádám, Bódis Tamás és Pál Gábor;
• a balatoni (vízi) szerkesztő, műsorvezető: Schilling Tamás;
• szakkommentátorunk: Horváth Péter;
• fotósunk: Csomor Alexander;
• videósunk: Ráth Máté;
• valamint a budapesti bázis tagjai: Tóth Judit, Prokaj Tamás és Balogh Zsolt.
Közreműködő munkatársaink: Ficze Bálint, Györkös Dóra, Köteles Anna, Deme Róbert, Bakai Eszter és Gordos Gergely.