Menü-podcast: így működik igazán hatékonyan a csapatmunka a vendéglátásban

A vendéglátás kétarcú világ: miközben a vendégek a gondtalan kiszolgálást élvezik, a háttérben gyakran feszített munkatempó és sok feszültség húzódik meg. Persze a személyzetnek semmit sem szabad megmutatnia a kulisszák mögötti folyamatokról: ahhoz, hogy a stressz ne hagyjon nyomot az élményen, a személyzetnek jól működő taktikát kell kitalálnia és komoly csapatmunkát kell működtetnie. De mitől lesz jó a csapatdinamika? A Menü-gasztropodcast adása ezt a témát járja körül.


A Vince oldalán található átfogó írás a vendéglátásban dolgozó csapatok együttműködését járja körül. A Menü-podcast minden részében elismert hazai gasztronómiai szakemberek fejtik ki véleményüket. A konfliktus- és stresszkezelés fontosságáról most Villányi Gergő pszichológus és a Virtu étterem bartendere, Fuchs Dávid „Teddy“ beszélgettek.

Ezt is olvasd el! WOW-élmény a vendéglátásban? A legújabb hazai gasztropodcastből megtudjuk, mi ez!

A bartender nyíltan beszélt a pályafutása során tapasztalt kínos helyzetekről: egyszer még rendőrt is kellett hívni egy extrém esetben, a vendég nem megfelelő viselkedése miatt. Szerinte a szakmában ez egyáltalán nem egyedi eset, így aki vendéglátásra adja a fejét, gyorsan beletanulhat a hasonló esetek kezelésébe. Arról, hogy mi is pontosan egy bartender feladata és felelőssége, azt mondta, hogy természetesen az első szempont a vendégek kifogástalan kiszolgálása, tehát az, hogy jó házigazda legyen. Habár elkerülhetetlen, hogy olykor-olykor kellemetlen szituációk jöjjenek létre, a kulcs az, hogy még időben le kell vonni a megfelelő tanulságokat, legyen szó egyéni vagy csapatban való működésről.

Villányi szerint a csapatmunka a legfontosabb dolog. Előfordulhat, hogy egy vendégnek nem szimpatikus az adott személyzeti tag, de akkor mindig kell lennie mellette egy kollégának, aki ki tudja őt segíteni, így a továbbiakban a megoldásra tudnak fókuszálni, és nem a konfliktusra. Persze a feszültség megtörténhet abból kifolyólag is, hogy a bartender blokkol le egy pillanatra, és nem tudja, mitévő legyen, ebben az esetben is a csapatmunka és egymás támogatása a megmentő taktika.

De milyen a jó csapatmunka?

Ez mindkét szakértő szerint a rugalmasságtól és az empátiától függ. A jól működő csapat abban áll, hogy különböző habitusú emberek dolgoznak együtt: más-más erősségekkel, tulajdonságokkal. Ha jó a csapat összetétele, könnyebben túl lehet jutni egy-egy konfliktusos helyzeten.

A másik nyerő taktika: a kommunikáció

A megfelelő kommunikáció az élet minden területén megmentő lehet, nincs ez másként a vendéglátásban sem. A szakértők szerint fontos alapszabály, hogy a csapattagok merjenek egymásnak visszajelzéseket adni. A másik kulcsfontosságú tényező önmagunk vizsgálata. Aki képes az önreflexióra, könnyebben fog boldogulni a vendéglátásban is.

​A jó vezető ismérve

Az előző pont a csapat vezetőjére is ugyanúgy vonatkozik: tisztában kell lennie az értékeivel és hiányosságaival is, valamint tudnia kell, hogyan fejlessze magát a saját, és a csapat érdekében is.

Figyelmedbe ajánljuk! Budapest is felkerült a legjobb éjszakai élettel rendelkező városok listájára

A figyelmetekbe ajánljuk