óceánjáró luxus megahajó

Az óceánjáró luxus megahajók valóságos gasztroparadicsomok

Felejtsd el az éjféli büféket és a tálcákon kínált, előre kikevert, a napfényben olvadozó koktélokat. A mai tengerjáró hajók úszó gasztronómiai paradicsommá fejlődtek, hírességek éttermeivel, ételcsarnokokkal, fenntarthatóbb forrásból származó alapanyagokkal és kézműves koktélbárokkal.


A múlt hónapban debütált a Celebrity Beyond, a Celebrity Cruises legújabb Edge-osztályú hajója, és a hajótársaság továbbfejleszti a fedélzeti étkezést és italfogyasztást a Le Voyage by Daniel Boulud, a sztárszakács első tengeri éttermének elindításával. Boulud étterme, amely a személyes világkörüli utazásaiból inspirált menüket kínál, újdonságot jelent: ez az első Michelin-csillagos séf partnersége a hajótársaság számára. A vendégek 75 dollárt, vagyis nagyjából 27 ezer forintot (vagy 45 ezer forintnak megfelelő 125 dollárt borpárosítással) fizetnek, hogy élvezhessék az ő kóstolómenüjét, amelyet olyan szakácsok készítenek, akik a tanítványai között tanultak.

Nemcsak az ételek, hanem a hely is egyedülálló. Ugyanaz a csapat tervezte, amely az Eiffel-toronyban található Jules Verne étteremért felelős. Boulud és csapata minden döntést, a személyzet egyenruhájától kezdve az asztalok terítéséig, úgy hozott meg, hogy a szárazföldi éttermeinek szimulációját szolgálja. De ez csak egy a Celebrity Beyond 32 étel- és itallétesítménye közül, amelyek a különböző preferenciákhoz és ízlésekhez igazodnak, a ritka finomságokat, például a fugut, a japán gömbhalat, amely mérgező, ha nem megfelelően készítik el, felszolgáló sushi bároktól kezdve a mediterrán ihletésű strandklubok kézműves koktéljain át egészen a hajó oldalára emelkedő Magic Carpet étteremig. Sok más megahajóhoz hasonlóan nekik is sikerül sokféle és nagy mennyiségű ételt felszolgálniuk a tengeren.

Mindez felveti a kérdést: Hogyan képesek a mega sétahajók ilyen léptékű prémium étkezési élményt nyújtani egy mozgó hajón? Egy tengerjáró hajón a hely szűkös, és logisztikai bravúr, hogy ennyi étkezési koncepciót hibátlanul végre lehet hajtani. Hogyan juttatja el egy vonal ennyi étel ennyi emberhez, a folyamat minden lépésében hibátlan kivitelezéssel? Minden egy központi konyhából érkezik? Honnan tudják, hogy az egyes hozzávalókból vagy ételekből mennyit kell rendelni minden egyes vitorlázáshoz? Mindent ugyanabból a kikötőből rakodnak be? Cornelius Gallagher, az ételek és italok alelnöke szerint, aki maga is Michelin-csillagos séf, és aki egykor Boulud alatt dolgozott, ezt a tudományt a hajók személyzetének munkatársai többéves tapasztalat után elsajátították. A számítógépes rendszerek segítségével nyomon követik az egyes tételek fogyasztását, egészen az italba facsart citromig, hogy tudják, mennyit kell rendelni minden egyes hajóútra.

A hajó elhelyezkedése alapján egyes tételek mennyisége vitorlázásról vitorlázásra változhat. Gallagher szerint például az alaszkai hajóutakon mindig nagyobb a lazac iránti kereslet. A hajó ellátása óramű pontossággal működik. A folyamatot olyan kikötők köré tervezik (gyakran a hajó hazai kikötője, ahol az utasok be- és kiszállnak), amelyek egyszerre nagy mennyiséget tudnak szállítani. Láthatja, hogy nagy ládákban rakodják fel a fedélzetre az árukat, amelyekből később végül ízletes ételek lesznek. A friss alapanyagok korlátozott eltarthatósági ideje és a különleges tárolási hőmérsékletre vonatkozó követelmények miatt a rakodási folyamatot és a fedélzeti felhasználás ütemezését aprólékosan kell irányítani.

Ami az italokat illeti, az amerikaiak nagy Bud Light-fogyasztók, ami azt jelentheti, hogy az amerikai utazók körében népszerű útvonalakon több készletet kell készletezni, míg a brit vendégek a Guinness-t részesítik előnyben. A közelmúltban felmerült ellátási láncbeli problémák is bonyolították a dolgokat. Gallagher megjegyzi, hogy a legújabb bárjába szánt kézműves és különleges sörök egy része késik, de már úton van. Gallagher szerint a hajó minden egyes speciális éttermének saját konyhája van, de az olyan dolgok, mint a kenyér, egy központi konyhából érkezhetnek. Az, hogy egy fő konyhát használnak-e vagy külön konyhákat, a hajó méretétől és a rendelkezésre álló helytől függ.

Az ételek szállítása sok energiát igényel, de a Celebrity új építésű hajói mind energiatakarékosabbak, mint az előzőek. A Beyond valójában buborékokat bocsát ki a hajótest alatt, amelyek segítenek csökkenteni a súrlódást, miközben a hajó a vízen halad, így csökkentve az energiafelhasználást. A Celebrity Beyond 20 százalékkal hatékonyabb, mint a vonal többi hajója. Emellett 90 százalékkal csökkentette az egyszer használatos műanyagfogyasztást, és a parti kiránduló partnereivel együtt azon dolgozik, hogy ezt a tendenciát a szárazföldön is folytassa.

(Forrás: Coundé Nast Traveler)


A figyelmetekbe ajánljuk