rugas
Fotó: Jason Briscoe / Unsplash

Amikor egy nagy rúgás kell!

A kickstarter kifejezés kezdőrúgást jelent, és sokszor tényleg csak egy löketre, ihletre – akár rúgásra – van szükségünk ahhoz, hogy egy motoszkáló ötletből megvalósult álom legyen. A borvilág is gazdagabbá vált a közösségi finanszírozásnak köszönhető újdonságokkal!


Szerző: Németh Ágnes

Lendület az álmoknak

A Kickstarter amerikai céget 2009-ben alapították azzal a céllal, hogy segítsenek a kreatív embereknek ötletük megvalósításában. Tavaly év végéig 4,6 milliárd dollárt adtak össze az emberek összesen 445 ezer projektre. A működése egyszerű: a feltaláló/ötletgazda érzékletesen bemutatja találmányát fotókkal, videókkal, szakemberek ajánlásával és szívhez szóló történettel, és megbecsülnek egy összeget, amelyre szükségük van a termék sorozatgyártásához. Aztán jön a kampány: minden létező csatornán hirdetik termékük nagyszerűségét.

A vásárlóknak nincs vesztenivalójuk, ugyanis, ha nem valósul meg egy projekt (vagyis nem gyűlik össze elég pénz), akkor a vásárló által felajánlott összeg marad a bankszámláján. Ha viszont összejön a gyűjtés, akkor a támogató bevezető áron juthat egy termékhez, sokszor extrákkal, és még büszke is lehet arra, hogy támogatott egy projektet.

Albi - A legokosabb dekantáló

Fotó: thespoon.tech

Igény: 30 ezer euró, összegyűlt: 279 ezer euró, támogató: 902

Az amerikai Albicchiere – becézve Albi – terméke meglehetősen komplex. Első ránézésre egy egyszerű termosz, amely hidegen tartja a bort és egy gombnyomással tölthetünk belőle. Azonban ennél sokkal több: egy applikáció azonnal felismeri a beletett bort, beállítja a borászat által javasolt hőmérsékletre, és hibátlan állapotban tartja akár hat hónapig.

Az Albi-zacskóba beletölthetünk akár saját bort is, vagy vásárolhatunk eleve ebbe csomagolt borokat több borászatból, amelyeket természetesen az Albi appal rendelhetünk házhoz. Sőt, elég hozzászólni, és a kis okos masina magától kitölti a pohár bort. Az Albi-zacskó természetesen 100%-ban újrahasznosítható – ez, plusz a csinos dizájn és a sok extra pillanatok alatt sikerre vitte az Albit, amely egyébként a másik crowdsourcing oldalon, az Indiegogón is kampányt indított, ott is sikerrel.

Eto - A csillivilli űrdekantáló

eto dekant\u00e1l\u00f3

Fotó: imboldn.com

Igény: nincs adat, összegyűlt: 1 648 488 font, támogató: 13 187 (Indiegogo)

Egy pillanatra időzzünk csak el a felső sornál, a felsorolt termékek közül ugyanis itt gyűlt össze a legsúlyosabb összeg, és itt a legmagasabb a támogatottság. Ez alighanem a brit feltaláló komoly marketingmunkájának köszönhető, kezdve azzal, hogy a JancisRobinson.com oldalon közreműködő Richard Hemming MW-t győzte meg, hogy tesztelje a terméket.

„A hetedik napon számomra tökéletesen azonosak voltak a minták. Nem volt különbség a hétnapos, eto-ban tárolt bor és a frissen bontott palackból töltött bor minősége között"

– nyilatkozta a szakértő, és mellé a feltalálók tömegével citálták a dicsérő szavakat. A csodaeszközbe egy egész palack bort betölthetünk, majd kitöltéskor a hosszú nyak gyengéden dekantálja a bort, a dugó lenyomásával pedig hermetikusan lezárjuk a bent maradt folyadékot.

A Bangor Universityn végzett tesztek szerint az eto a leghatékonyabb az oxidációval szemben, eredményesebb az argonnál és sokkal hatékonyabb a vákuumpumpánál. A feltaláló egyébként húszévnyi tapasztalattal bír, akit leginkább az a szomorú adat motivált, hogy csak az Egyesült Királyságban évente 50 millió liter bort öntenek a mosogatóba, amellyel 333 olimpiai méretű uszodát tölthetnénk fel – csak azért, mert a megbontott palackban élvezhetetlenné válik a bor. Komoly érvek, nem csoda, hogy ezreket meggyőztek!

MyOeno - Megmondom, mit szeretsz

MyOneo

Fotó: myoneo.com

Igény: 10 ezer euró, összegyűlt 30 058 euró, támogató: 245


A francia találmány már komoly elismerésekkel rendelkezett, mikor belevágtak a kampányba, például az LVMH innovációs versenyének döntőse volt. A projektben az egyik legnagyobb tudású francia sommelier, Jérémy Cadiére is részt vett tanácsadóként. A találmány maga egy kis szkenner, amelyet egy pohár borba kell tenni, a szkenner spektrometrikus analízist végez (ezt ők igen meggyőzően el is magyarázzák), valamint az információt továbbítja a telefonunkra. Egy ábrán azonnal láthatjuk, hogyan alakul borunk sav–alkohol–tannin aránya, milyen érleltségi szinten áll és még meddig tartogathatjuk. Ehhez hozzáadhatunk íz- és illatjegyeket, értékelhetjük, hogy mennyire tetszett a bor, és persze meg is oszthatjuk az értékelést másokkal.

Az alkotók szerint a MyOEno erénye abban áll, hogy felismerhetjük saját ízlésünket, és ha rábukkantunk egy kedvencre, akkor az algoritmus segítségével könnyen fellelhetünk hasonló borokat.

A figyelmetekbe ajánljuk