Az utasok érdekében
A londoni St. Pancras pályaudvarról Európába utazó embereknek lehetőségük nyílt, hogy önkéntes alapon részt vegyenek a Eurostar biometrikus arcfelismerő technológiájának tesztelésében. Azok, akik élnek a lehetőséggel, kihagyhatják az időigényes utasfelvételi folyamatokat, ugyanis egy külön, „SmartCheck” nevű sávon keresztül villámgyorsan lezavarhatják az indulás előtti jegy- és útlevélellenőrzést – olvasható a Haszon oldalán.
A rendszer két alkalommal „szkenneli be” az arcokat:
- egyszer a jegykapuknál az iratok ellenőrzésére
- egyszer pedig az Egyesült Királyság kilépési ellenőrzőpontján, hogy megbizonyosodjon az útlevéladatok érvényességéről
A vasúttársaság elmondása szerint a rendszer célja a kígyózó sorok megszüntetése, illetve a beszállások felgyorsítása, amivel az ügyfelek elégedettsége is javulni fog, nem beszélve a koronavírus terjedési lehetőségének minimalizálásáról.
Az Eurostar még tavaly jelentette be, hogy arcfelismerő rendszert vezet be a hagyományos jegyek helyettesítésére és az útlevélellenőrzés felgyorsítására.
A technológiai kifejlesztésében az iProov vállalata segédkezett.
Az utasok érdekében?
Természetesen a rendszernek vannak kritikusai is: sokan adatvédelmi okokra hivatkozva nem tartják jó ötletnek a Eurostar lépését.
Aggodalomra ad okot, hogy a kinyert adatok az utasok tudta nélkül kormányok és magánszervezetek kezébe kerülhetnek, amelyek végső soron az emberek nyomon követésére használhatják fel az információkat.
A közelmúltban például egy ausztráliai szoftvervállalat ellen indított vizsgálatot az Egyesült Királyság adatvédelmi előírások megsértése miatt – írja a lap.
A Clearview AI vállalat rendszerébe a cég ügyfelei emberi arcokról készült fotókat tölthetnek fel, amelyek alapján a szoftver olyan hiperhivatkozásokat dob ki, amelyek segítségével vissza lehet követni, hogy az adott személy képe (vagy képei) mikor, hol és milyen oldalakon jelent meg.
Ráadásul a cég előszeretettel hirdeti szolgáltatásait bűnüldöző szerveknek úgy, mint egy „Google kereső kifejezetten arcokra szabva”, amely elvileg több mint 10 milliárd arcképet tárol az adatbázisában.
Nem véletlen, hogy a Clearview többször is a brit hatóságok látókörébe került, ám most a szigetország információügyi biztosa komoly vádakkal illette a céget, ami 17 millió fontos, azaz 7,3 milliárd forintos büntetést vonhat maga után.
A vád szerint a Clearview adatbázisa „jelentős számú brit polgár fotóját" tartalmazza, akiknek adatait a tudtuk nélkül gyűjthették össze.
Nehéz időszak
Jacques Damas, az Eurostar vezérigazgatója tavasszal arra panaszkodott, hogy az összes vasút- és légitársaság közül az ők szenvedték el a legnagyobb károkat tavaly.
Novemberben 95 százalékos visszaesésről számolt be a vállalat. A cég segítséget kért a brit kormánytól, akik a légitársaságokat is kisegítették. Az Eurostar azonban zárt kapukat döngetett: a brit kormány ugyan szeretné, hogy fennmaradjon a vállalat, de nincs közük hozzá, hiszen a kormány 2015-ben minden Eurostar-részvényétől megvált.
A vasúttársaság tavaly novemberben közölte, hogy az életben maradásért küzd. Ennek a fő oka az volt, hogy az utasszám, és vele együtt az induló járatok száma drasztikusan visszaesett a pandémia hatására.
Végül bankok és befektetők segítettek egy 250 millió fontos segélycsomaggal. A befektetők 50 millió fontot pumpáltak a vállalata, amihez társult egy százmillió fontos új, illetve egy 50 millió fontos meglévő, de átstrukturált banki kölcsön.
2019-ben 987 millió font volt a vállalat teljes bevétele. Kérdés, a 95 százalékos zuhanás után el tudja-e érni újra ezt a szintet.