Soha nem volt még ilyen egyszerű dolgod, ha elektromos autót töltenél itthon (x)
2021-07-19
Az Európai Unióban gyorsuló ütemben és folyamatosan növekvő anyagi ráfordítással zajlik a töltőinfrastruktúra fejlesztése. Sorra adják át a fő közlekedési útvonalak mentén az újabb gyors-és villámtöltőket (például NEXT-E projektben, melynek célja a közép-kelet-európai régió átjárhatóságának biztosítása).Milyen példákat találunk?A német kormány a legújabb gazdaságélénkítő csomag részeként arra kötelezi a benzinkutak üzemeltetőit, hogy a hagyományos üzemanyag töltőoszlopok mellé elektromos autók töltésére alkalmas e-töltőoszlopokat telepítsenek.
Az ilyen intézkedéseknek is köszönhetően kontinensünkön egyre közelebb vagyunk a kompromisszummentes elektromos autós közlekedést lehetővé tevő töltésipont-lefedettségéhez. 2020 közepén átléptük az 1 millió töltőpontot a világban, csak Európában csaknem 300.000 töltőpont van, amit Brüsszel szeretne 1 millióra növelni néhány éven belül
Éveken keresztül ingyenesen tölthették fel e-autóikat a tulajdonosok. 2020 fordulópontot jelentett. Régóta várta a piac azokat jogszabály-módosításokat, melyek lehetővé tették a fizetős töltési szolgáltatás elindítását, amire azért volt szükség, mert így már üzleti alapon folytatódhat a töltőinfrastruktúra bővítése, hozzájárulva a lefedettségi mutatók szignifikáns javulásához. Magyarországon már évek óta jogszabály írja elő, hogy például bevásárlóközpontoknak, hipermarketeknek meghatározott számú parkolóhelyenként e-töltőállomást kell létesíteniük, ez a folyamat gyorsult fel tavaly, az év második felében.
Korábban szinte csak Budapesten és a nagyobb városokban lehetett e-autót tölteni, de már több töltési lehetőség kínálkozik a kisebb lélekszámú településeken is. Természetesen vannak forgalmasabb töltési csomópontok, de nem állja meg a helyét az a tévhit, hogy átlagosan akár egy vagy több órát kell várni e-autónk töltésére. Ma már a fejlesztéseknek és a különböző útvonaltervező applikációknak köszönhetően akadálytalanul eljuthatunk egy közepes hatótávolságot (200-300km) biztosító elektromos autóval az ország bármely pontjára. Összességében elmondható, hogy néhány éven belül a töltőinfrastruktúra nem lesz meggondolásra intő tényező e-autó vásárláskor.
Már az elején szeretnénk leszögezni, hogy aki jelenleg nem tud otthon, otthoni villamosenergia árakon (kb. 40 Ft./kWh) vagy a munkahelyén (kb 60-80 Ft./kWh vállalati áron) e-autót tölteni, annak megfontolandó, lényegesen több kompromisszummal járó döntés a tisztán elektromos autó vásárlása.
Több szolgáltató már különböző csomagokat is kínál (pl. havidíj, időintervallumhoz kötött, kvázi feltöltőkártyás alapon működő, roaming stb.) az e-autók tulajdonosainak.