égő világít egy kézben sötétben

2020 biztosan bekerül a történelemkönyvekbe katasztrofális eseményei miatt, ám ugyanebben az évben nagyszerű tudományos áttörések is születtek. Mutatjuk, melyek ezek.

1. Megtalálták az első ismert földönkívüli fehérjét egy meteoritban

Lehet, hogy van élet rajtunk kívül a galaxisban? Az év elején a tudósok elárulták, hogy megtalálták az első földönkívüli fehérjét, egy, a Földre 30 éve lezuhant meteorit belsejébe zárva.

​2. Elkerültük az atmoszféra káros elváltozásait

Egy új tanulmány feltárta, hogy a híres montreali jegyzőkönyv - az ózonréteget lebontó anyagok termelésének leállításáról szóló 1987-es megállapodás - felelős lehet a bolygónk déli féltekéje körüli légáramlás zavaró változásainak szüneteléséért. Egyes területeken ugyanis helyreállt azóta az ózonréteg.

3. Egy mesterséges intelligencia megoldott egy 50 éves biológiai kihívást

A hónap elején a brit DeepMind mesterséges intelligencia vállalat tudósai bejelentették, hogy egy új MI-rendszer hatékonyan megoldotta a fehérjék szerkezetével és viselkedésével kapcsolatos régóta fennálló tudományos problémát. A módszer a jövőben hatékony lehet betegségek modellezésében, gyógyszerek felfedezésében, ám egészségügyi kutatásokon túlmutató alkalmazásokban is.

​4. A tudósok gyors rádiókitörések segítségével bukkantak rá az univerzum hiányzó anyagára

A sötét anyagon kívül létezik egy olyan, úgynevezett barionos anyagmennyiség az univerzumban, amelynek minden számításunk szerint ott kell lennie, de eddig mégsem volt kimutatható. A tudósok az FRB, azaz az univerzumból érkező ismétlődő rádiójelek forrásának kutatása közben találtak választ a megválaszolatlan kérdésre. Kiderült, hogy egy diffúz gáz jelenléte a magyarázat az univerzumból hiányzó összes normális anyagra.

5. A saját galaxisunkon belül észleltek ismétlődő rádiójeleket a szakemberek

Ez a mérföldkőnek számító észlelés hatalmas és azonnali hatást gyakorolt a titokzatos FRB-k (ún. gyors rádiókitörések) vizsgálatára. A jeleket eddig csak a galaxisunkon kívülről észlelték, ami megnehezítette pontos forrásuk felderítését. Egyelőre annyit tudunk, hogy a kitörések ismétlődnek, ám forrását még nem tudták azonosítani.

​6. A SpaceX és a NASA történelmet írt

2020. május 30-án a SpaceX lett az első olyan magánkézben lévő cég, amely rakétái segítségével az Apollo-11 küldetése óta először szállított amerikai űrhajóval NASA űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Néhány hónappal később biztonságosan hazahozták őket, novemberben pedig elindult egy másik űrhajó is.

7. A NASA megérintett egy aszteroidát, majd mintát gyűjtött róla

Hosszú, több mint 320 millió kilométeres utazás után a NASA OSIRIS-REx űrszondája októberben megérintette a Bennu aszteroidát, ezután mintát gyűjtött felszíni törmelékeiből. Az eszköz 2023-ban térhet vissza a Földre értékes rakományával.

​8. A tudósok megtalálták az első állatot, amelynek nincs szüksége oxigénre a túléléshez

Egy többsejtű állatra bukkantak mitokondriális genom nélkül. Ez azt jelenti, hogy az állat szervezete nem lélegzik. A tény, hogy a Henneguya salminicola nevű lazacparazitának – amely egy medúza-szerű lény – nincs szüksége oxigénre a túléléshez, meglehetősen figyelemre méltó.

9. Egy fizikus olyan matematikai összefüggéseket talált ki, melyek lehetségessé teszik a „paradoxonmentes" időutazást

Germain Tobar, az ausztrál Queenslandi Egyetem fizikus hallgatója azon dolgozott, hogy kiszámolja, hogyan lehetséges az időutazás ellentmondások nélkül. Noha nem született időgép a projektből, számításai azt mutatják, hogy a téridő potenciálisan alkalmazkodhat úgy, hogy a paradoxonok elkerülhetők legyenek.

10. Megkezdődött a koronavírus-fertőzés elleni oltóprogram

A legnagyobb kihívás, amellyel a világ 2020-ban szembesült, a COVID-19 járvány volt. A különböző cégek által fejlesztett oltóanyagok már ezévben átestek a klinikai tesztelés minden szükséges szakaszán. Az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, valamint Európa egyes részein pedig el is kezdték beadni a Pfizer/BioNTech gyógyszergyártó cégek közös vakcináját először az egészségügyi dolgozók és a veszélyeztetett korosztály részére.

via Sciencealert.com