felszálló utasszállító repülő
Fotó: Shutterstock

Több ezer üres „szellemjáratot" indítottak az elmúlt 3 évben a brit repülőterek

A klímavédelmi aktivisták „sokkolónak" nevezik a felfedezéseket.


Több mint 5000 teljesen üres utasjárat repült 2019 óta a brit repülőterekről, és további 35 ezer járat üzemelt szinte teljesen üresen, azaz az ülőhelyek kevesebb mint 10%-át töltötték meg − derül ki a Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) adatainak elemzéséből, melyet a Guardian közölt. Ez összesen mintegy 40 ezer „szellemjáratot" jelent.

A légi közlekedés óránként több szén-dioxid-kibocsátást eredményez, mint bármely más tevékenység, ráadásul az ingázók egy kisebbsége uralja − nem csoda, hogy az éghajlatvédelmi kampányok középpontjába került. A kampányolók „sokkolónak" nevezték a szellemrepülésekről szóló leleplezéseket, az Egyesült Királyság kormánya pedig a szellemjáratokat „környezetkárosítónak" minősítette.

A szellemjáratok működésének miértje továbbra is tisztázatlan. A valódi okokat csak a légitársaságok ismerik, de nem tesznek közzé olyan adatokat, amelyek megbízható magyarázatot adnának a gyakorlatra. A szellemjáratok a „használd, vagy veszítsd el" repülőtéri résidőkre vonatkozó szabályok betartása érdekében közlekedhetnek, bár ezeket a járvány csúcspontján felfüggesztették. A légitársaságok által említett egyéb okok között szerepelnek a koronavírus miatti repatriációs járatok vagy a repülőgépek áthelyezése. Ezeket azonban nem lehet ellenőrizni, és a kampányolók szerint nagyobb átláthatóságra van szükség.

A korábbi adatok csak a nemzetközi indulásokat számolták, most már az Egyesült Királyságon belüli járatokat is tartalmazzák. A CAA mostantól negyedévente fogja közzétenni ezeket az adatokat.

Az adatok szerint 2019 óta havonta átlagosan 130 teljesen üres járat közlekedik. Az üres járatok száma a világjárvány miatti utazási korlátozások előtt, alatt és után is hasonló szinten maradt, a második legmagasabb szint 2022 második negyedévében volt. Tehát az üres gépek választásának oka nem a koronavírus légiközlekedésre gyakorolt hatásával függött össze.

British Airways rep\u00fcl\u0151je

Fotó: Shutterstock

Az teljesen üres járatok kétharmadát a hét legnagyobb repülőtér adta, élükön Birminghammel (1455), Lutonnal (1307) és Bristolral (758). Az üres járatok száma nem korrelált az egyes repülőterek összes járatának számával, ami arra utal, hogy az üres járatok az egyes útvonalakon jelentkező problémákat tükrözhetik. A majdnem üres járatok száma is sokkoló, élükön Heathrow-val (10 467), Manchesterrel (3 309), Gatwickkel (2 766) és Stansteddel (2 197). Edinburgh és Glasgow egyaránt több mint 1500 majdnem üres járattal rendelkezett.

Alethea Warrington, a Possible klímavédelmi jótékonysági szervezet munkatársa szerint:

Itt az ideje, hogy elkezdjük megadóztatni a kerozint, hogy visszaszorítsuk a felesleges kibocsátást.

A légitársaságok tagadták, hogy a résidők megtartása érdekében szellemjáratokat üzemeltetnének. A Heathrow szóvivője nyilatkozata szerint:

Mivel a határokat lezárták az utasok előtt, a légitársaságok átálltak a teherszállítási műveletekre, és létfontosságú orvosi ellátmányt szállítottak az országnak.

Az Airlines UK szóvivője is védi a repüléseket:

A brit légitársaságok teljes mértékben elkötelezettek amellett, hogy 2050-re elérjék a nettó nulla kibocsátást. Járatainkat a lehető legnagyobb mértékben megtöltjük, a „jet zero" megvalósítását a légtér korszerűsítésével valósítjuk meg, 2030-ig legalább 10%-ban fenntartható légi üzemanyagot használunk, és ösztönözzük a nulla kibocsátású kereskedelmi repülőgépek fejlesztését.


A figyelmetekbe ajánljuk