Víz.

A csendes-óceáni radioaktív részecskék egy új korszak kezdetét jelezhetik

Az antropocén az a név, amelyet egyes tudósok a jelenlegi geológiai korszaknak adnak, és amelyet az az időpont jelöl, amikor az emberi tevékenység jelentős hatást kezdett gyakorolni a Föld geológiájára és ökoszisztémáira – nem utolsósorban az éghajlatváltozáson keresztül.

A tudósok most úgy vélik, hogy pontosan meghatározták az antropocén kezdetét bizonyos biomarkerek – a Japán partjainál, a Csendes-óceán északnyugati részén található tengeri üledékekben és korallokban felfedezett radioaktív anyagok – segítségével.

Ez az anyag a térségben az 1950-es években végzett atomkísérletekből származik, és az óceáni környezet egyértelmű változását jelenti.

Az összegyűjtött adatok alapján a kutatócsoport azt állítja, hogy az antropocén-korszak 1954-ben kezdődött.

A feladatunk az volt, hogy egyértelmű jeleket találjunk az 1950-es évektől kezdve a radioaktív sugárzásra egészen 1963-ig, amikor a teszteléseket nagyrészt leállították. Magmintákat vettünk az öböl területéről, és egyértelmű jelei vannak a kihullásból származó plutóniumnak. Ugyanakkor az Okinawától délnyugatra fekvő Ishigaki szigetéről is gyűjtöttünk korallcsontvázakat, amelyek tartalmaznak radioaktív hullást. Az üledékek és a korallok összehasonlítása lehetővé teszi számunkra, hogy pontosabban keltezzük az üledékben látott jeleket

– mondta Yusuke Yokoyama geotudós a japán Tokiói Egyetemről.

Az ilyen minták összegyűjtését és összevetését az teszi olyan nehézzé, hogy az üledékek nagy területen szóródnak szét, és az óceáni áramlatok és más tényezők miatt nagyon könnyen elmozdulhatnak. Ez azt jelentette, hogy az üledékek és a helyhez kötött korallok kereszthivatkozása kulcsfontosságú volt.

A fákhoz hasonlóan a korallok is rendelkeznek különálló évgyűrűkkel, amelyek a növekedés meghatározott éveihez kapcsolódnak. Bár ezek nem adnak sok információt a tudósoknak a víz állapotáról, a dátumok szempontjából azonban kifejezetten hasznosak.

A mintavételezett üledék szeleteinek részletes tanulmányozásához különböző kémiai elemzési technikákat alkalmaztak, többek között a gyorsító tömegspektrometriát (AMS), amely gyorsított ionokat alkalmaz az üledékben lévő egyes izotópok azonosítása érdekében.

Hivatalosan a geológiai korszak, amelyben jelenleg élünk, a holocén nagyjából 11 700 évvel ezelőtt kezdődött, és számos terület tudósai úgy vélik, hogy az elmúlt évtizedekben tapasztalt, főként az ember által kiváltott jelentős változásokat fel kell ismerni.

Jelenleg senki sem tudja igazán eldönteni, hogy mikor kezdődik az antropocén: talán az ipari forradalommal, vagy a szén-dioxid-kibocsátás növekedésének kezdetével.

Ez a munka nemcsak azért fontos, hogy megszilárdítsuk az antropocén definícióját, hanem azért is, mert módszerünk sikeres alkalmazása segíthet az óceán- és éghajlati modellek javítására is felhasználható, vagy akár a múltbeli cunamik és más geológiai veszélyek feltárásában is.

– mondja Yokoyama.