
8 film, ami segít megtalálni önmagunkat a 20-as éveinkben
Huszonévesen mindenki keresi önmagát, a helyét a világban és azt, merre induljon tovább. Ez az időszak tele van bizonytalansággal, kérdésekkel és kisebb-nagyobb válságokkal – de éppen ezért lehet izgalmas is. Vannak filmek, amelyek nemcsak szórakoztatnak, hanem segítenek eligazodni ebben az útkeresésben, és talán közelebb vihetnek ahhoz, hogy megértsük, kik is vagyunk valójában.
Az egyik legikonikusabb 90-es évekbeli generációs film, amelyben Winona Ryder, Ethan Hawke és Ben Stiller egy baráti társaság mindennapjait hozzák közel a nézőkhöz. A történet középpontjában fiatal diplomások állnak, akik a munka, a szerelem és a felnőtté válás útvesztőiben próbálnak eligazodni. A film humorral és drámával mutatja meg, milyen nehéz megtalálni az egyensúlyt az álmaink és a valóság között. Mindenki, aki éppen a húszas éveiben keresi önmagát, találhat benne kapaszkodót vagy tükröt.
Gus Van Sant kultfilmje, amelyben River Phoenix és Keanu Reeves életük talán leginkább emlékezetes alakítását nyújtják. A történet két fiatal férfi barátságáról, identitás- és útkereséséről szól, miközben bejárják Amerikát és Olaszországot. A film érzékenyen ábrázolja a magányt, a szeretet utáni vágyat és a társadalom peremére sodródott fiatalok sorsát. Ez a film azoknak szól, akik úgy érzik, nem találják a helyüket, és közben mégis remélik, hogy valahol rálelhetnek önmagukra.
Az 1960-as évek Amerikájában játszódó film Susanna Kaysen memoárján alapul, és egy fiatal nő történetét meséli el, akit pszichiátriai intézetbe utalnak öngyilkossági kísérlete után. A főszerepben Winona Ryder látható, de a film igazi erejét Angelina Jolie alakítása adja, aki ezért az alakításért Oscar-díjat kapott. A történet a mentális egészség, az önkeresés és a szabadságvágy kérdéseit járja körül, miközben a kórház falai között kibontakozó női barátságokat és konfliktusokat is bemutatja.
Ez a csendes, vizuálisan lenyűgöző film Kogonada rendezésében két idegen – egy fiatal nő (Haley Lu Richardson) és egy férfi (John Cho) – találkozását követi. Mindketten megakadtak az életükben: a lány nem tudja, merre induljon tovább, a férfi pedig beteg édesapja mellett rekedt. A lélegzetelállító épületek között elmesélt történet lassú, önreflektív hangulatban vizsgálja az élet döntéseit és azokat a pillanatokat, amikor el kell határoznunk, merre lépjünk tovább. A film a vizuális szépségen túl a kimondatlan érzések erejével dolgozik.
Jean-Pierre Jeunet filmje nem klasszikus felnövéstörténet, mégis rengetegen tekintik önkereső filmnek. A különc Amélie (Audrey Tautou) saját világába zárkózva éli mindennapjait, amíg el nem határozza, hogy titokban mások életét jobbá teszi. A film színes, meseszerű képi világa és egyedi humora mellett komoly kérdéseket vet fel: hogyan nyílhatunk meg mások előtt, és hogyan találhatjuk meg a saját boldogságunkat. Az Amélie csodálatos élete arról szól, hogy a világ akkor válik igazán széppé, ha mi magunk is adunk bele egy darabot.
Alfonso Cuarón mexikói road movie-ja két fiatal fiú (Gael García Bernal és Diego Luna) és egy férjezett lány (Maribel Verdú) közös utazását meséli el. A felszínen szexuális kalandok és szabadságvágy hajtja őket, de a történet mélyén a felnőtté válás, a barátság és az elmúlás kérdései húzódnak. A film nyers, őszinte és politikailag is átszőtt képet ad arról, milyen a fiatalság küszöbén állni. A három szereplő közötti dinamika egyszerre játékos és fájdalmas, a végére pedig mindenki megváltozik. Ez az utazás metafora a húszas évek útvesztőire, ahol egyszerre keresünk élményeket és önmagunkat.
A film középpontjában Will Hunting (Matt Damon) áll, egy zseniális, de problémás fiatal, aki takarítóként dolgozik, miközben fejében elképesztő matematikai tudás rejtőzik. Amikor képességeire fény derül, a professzor (Stellan Skarsgård) segítségével próbálják kibontakoztatni, ám Will múltja és önbizalomhiánya gátolja őt. A fordulópontot a terapeuta (Robin Williams) alakja hozza el, akivel kialakított kapcsolata segít neki szembenézni önmagával. A film egyszerre szól az önértékelésről, a szeretetről és a lehetőségeink felismeréséről és az egyik legjobb példa arra, hogyan tanulhatjuk meg értékelni magunkat a húszas éveink útkeresésében.
Bernardo Bertolucci filmje 1968 Párizsában játszódik, a diáklázadások idején. Egy amerikai diák (Michael Pitt) összebarátkozik egy francia testvérpárral (Eva Green és Louis Garrel), és hármasuk kapcsolatában a szerelem, a szabadság és a provokáció kap főszerepet. A film merész, erotikával átszőtt történet, amely ugyanakkor mélyen szól a fiatalság lázadásáról és az identitáskeresésről. A kulturális és politikai háttér erősíti az üzenetet: a húszas évek nemcsak a szerelem és önkeresés, hanem a társadalmi változások időszaka is lehet.
Olvasd el ezt is!