Farkas Ádám: Ha nem találkozhatunk a közönséggel, értelmetlen minden fáradozásunk

Farkas Ádám: Ha nem találkozhatunk a közönséggel, értelmetlen minden fáradozásunk

Soha nem tapasztalt, nehéz időszakon van túl a színházi társadalom: a koronavírus-világjárvány miatt a legtöbb társulat kényszerpihenőre kényszerült, sok művésznek pedig a szakmán kívül kellett megtalálnia boldogulását. Farkas Ádám és Dénes Viktor ilyen körülmények között indította el új színházi formációját. EXIT Generáció nevet viselő csoportjuk a pandémia kialakulása előtt kezdte meg a munkát. Bár a világjárvány lecsapott, a csapat tovább folytatta a munkát, és a korlátozások feloldását követően ugyanazzal a lendülettel dolgoztak tovább.


A frissen szerveződő, fiatal alkotóművészekből álló csapatot a társadalmunkat átható feszültségek foglalkoztatják és ezek feloldásának lehetőségeire keresik a választ – erre építették fel első bemutatójukat, mely Dosztojevszkij klasszikusa, a Feljegyzések egy egérlyukból című drámája lesz (bemutató: szeptember 15., Radnóti Tesla Labor – a szerk.). Hogy pontosan mire számítanak az újonnan alakult társulatukkal az alkotók? És hogy miért pont ebben az időszakban döntöttek a közös munka mellett?

Ezekről is kérdeztük az első darab rendezőjét, Farkas Ádámot. Interjú.


Egy világjárvány sokadik hulláma előtt a legtöbben visszalépnének kettőt, ti mégis inkább előre haladtok. Mi motivál titeket ennyire? Nincs bennetek félelem?

Félelem nincs. Persze ez egy nagyon bizonytalan időszak, de már majd' másfél éve várjuk, hogy nézők előtt játszhassuk az előadásainkat, így sokkal erősebb a megmutatkozás iránti vágy, mint az aggodalmak.

A mi munkánk összeköt bennünket a közönséggel, és ha nem találkozhatunk velük, akkor értelmetlennek tűnik minden fáradozásunk.

Különösen nehéz ez úgy, hogy pont az elindulásunk évében jött a járvány. Nagy bennünk a visszatartottság érzés, szóval, ha lehetne adott idő alatt kétszer ennyit játszani, akkor valószínűleg meg is tennénk.

„Rádöbbenés, ráeszmélést és felébredés" – miért pont ezt a három dolgot keresitek a társulattal?

Inkább úgy fogalmaznék, hogy számunkra nem kérdés, hogy ezeknek a dolgoknak részt kell venniük a jó színházi előadásban. Dénes Viktor kollégámmal – akivel együtt vezetjük a formációt – hangsúlyt fektetünk arra, hogy a körülöttünk kialakult rendszereket és helyzetek megértsük. Van, hogy egy klasszikus történeten keresztül tesszük ezt meg, ami sok minden más mellett az emberi sértettségről is mesél. A Feljegyzések az egérlyukból egyébként pont ilyen darab lesz.

Fontos téma ez egy olyan társadalomban, amit különböző irányú sértettségek keresztbe-kasul átszőnek.

Jelenet a Feljegyzések az egérlyukból című darabból

EXIT/Éder Vera

De a kettészakadt közösség és az új generáció viszonyát taglalja SEB című előadásunk is, melyben szintén fontos szerepe van a sértettségnek. A két darab között egyedül a perspektíva más – utóbbi esetében a kívülálló nézőpontjából mutatja be a fent említett viszonyokat.

Én is utólag realizáltam önmagamban, hogy ez a kérdéskör mennyire foglalkoztat.

Lesznek azonban könnyedebb hangvételű előadásaink is, mint például a Scapin furfangjai, mely a szerelem ütközését mutatja be a családi elvárásokkal vérbő komédiához méltóan. Tehát mi is engedünk utat olykor a felszabadulásnak, és a hétköznapokból való kiszakadásnak. Erre a fajta pihenésre is van szükség.

Nagyszerű művészek csatlakoztak a hozzátok. Mit szóltak, amikor először hallottak az EXIT-ről?

A kollégáinkkal, akikkel együtt dolgozunk, általában már régi ismeretség, sok esetben barátság fűz össze minket, így ennek köszönhetően kíváncsi várakozással viszonyultak a közös munkához. Mivel nem volt megnézhető, kész előadásunk, csak a bizalom maradt, amit utólag is köszönök nekik.

Ha jól sejtem, ezeket az előadásokat járvány első hullámai alatt rendeztétek meg. Milyen előadásokat fogtok próbálni a 21/22-es évadban?

Így van ezt a három előadás a karantén alatt próbáltuk le. A szeptemberi próbafolyamatunk egy kortárs magyar darab ősbemutatója lesz, a címe Madártávlat.

A családon belüli verbális abúzus témáját járja körül egy gimnazista lány, Léna és az őt egyedül nevelő anyja történetén keresztül.

A darabot Hárs Anna írta, akivel már régóta dolgozunk együtt. A SEB című előadásunk szövegkönyvét is ő írta. Fontosnak tartjuk, hogy beszéljünk erről a témáról. A premier október 9-én lesz a 6szín Teátrumban. Az előadásban – a teljesség igénye nélkül – Kerekes Évát, Terhes Sándort és Nagy Katicát is láthatják a nézők.

Jelenet a Feljegyzések az egérlyukból című darabból

EXIT/Éder Vera

Milyen jövőt jósoltok a társulatnak? Hol látod magatokat pár éven belül?

Nehéz manapság jóslatokba bocsátkozni. Inkább azt mondom, amit remélek: remélem, hogy egy kiegyensúlyozottan működő színházi formációvá válunk hamarosan. Legalább évi három bemutatóval, tíz év múlva pedig már alkotó csapattá, közösséggé érve, komoly történelmünk lesz, mely markáns arculattal jelenik meg a magyar színházi palettán.

A figyelmetekbe ajánljuk