Weiser István marketingstratéga, "Az árazás 48 törvénye" című vállalkozói bestseller szerzője. Szakterülete a vásárlói élményteremtés, az árazás és a hibázás pszichológiája. Most megosztja, mit tehetünk krízis idején.


​1.Hozd magad vezetőként jó állapotba!

Amilyen a paraszt, olyan a krumplija. Azaz amilyen műsor megy a cégtulajdonos vagy cégvezető fejében, azt a történést a cégnél is rövidesen műsorra tűzik. Richard Rohr ferences szerzetestől és teológustól olvastam: „Nem úgy látjuk a dolgokat, ahogy vannak, hanem, ahogy mi vagyunk."

Tudom, nagyon nehéz ebben a helyzetben a figyelmünket pozitív dolgokra irányítani, de muszáj. Ha a pozitív dolgokra figyelünk, azok aránya nő meg, ha a negatívra, az gyarapszik. Kritikus helyzetekre én egy egyszerű gyakorlatot szoktam elvégeztetni azokkal a vezetőkkel, akikkel együtt dolgozom. Ha történik valami nem várt esemény, ami negatívan hat az életünkre (lehet ez veszteség, baleset, betegség – és a mostani helyzet is ilyen), akkor álljunk meg egy kicsit, és gondolkodjunk.

Üljünk le, vegyünk elő egy papírt, és kényszerítsük magunkat, hogy írjunk össze legalább 5 dolgot arról, hogy mi a jó nekünk ebben a helyzetben? Ez segít kicsit átkeretezni a gondolkodásunkat, amire most a legnagyobb szükség van. Végezd el ezt a gyakorlatot, és kerülj ki az áldozati szerepből a lehető leggyorsabban! – mert a földön fekve nehéz koccintani egy pezsgőspohárral.

​2. Alkalmazd duplázva a 80/20-as szabályt!

Ezt az elvet Vilfredo Pareto olasz közgazdász megfigyelésének köszönhetjük, és az élet számtalan területén alkalmazhatjuk a saját életünkben, vállalkozásunkban. Az elv röviden arról szól, hogy a profitunk 80%-át az ügyfeleink 20%-ának köszönhetjük, illetve az eredményeink négyötödét a munkával töltött időnk egyötödében érjük el. De fordítva is igaz: a veszteségeink 80%-át a termékportfóliónk 20%-a produkálja, illetve a bosszúságaink zömét is a munkatársaink és ügyfeleink egyötödének „áldásos tevékenysége" okozza.

A Pareto-elv folyamatosan jelen van az életünkben és ebben az időszakban stratégiai jelentőségű az alkalmazása, ráadásul duplázva. Ez azt jelenti, hogy ne elégedjünk meg az egyszeri számítással, hanem alkalmazzuk újra, és futtassuk le a szabályt még egyszer!

Eredményeink 80%-át a termékeink vagy szolgáltatásaink 20%-ának köszönhetjük. Most vegyük ezt az egyötödöt bázisnak, és a jó hírem, hogy erre a részre is alkalmazhatjuk a 80/20-at ismételten. Ez azt jelenti, hogy a sikeres termékeink 20%-ára alkalmazva a 80/20-at megkapjuk azt a 4%-ot, amelynek az eredményeink 64%-át köszönhetjük. Ezt jelenti a 80/20 duplázott használata, aminek ebben a helyzetben eljött az ideje. Soha nincs nagyobb szükség a Pareto-elv alkalmazására, mint nehéz időszakokban, ugyanis ilyenkor kemény döntéseket kell meghoznunk a szervezet, illetve a vállalkozásunk érdekében.

​Hol futtassuk le a fenti törvényt?

a)Melyek a legnagyobb profitot (nem bevételt, hanem profitot) hozó termékeid, vagy szolgáltatásaid? Csak ezek értékesítésére, erre a 20%-ra koncentrálj!

b)Mi a a raktárkészleted 20%-a amely pörög, és melyik a 80%, ami csak szunnyadó készlet és olyan akadály a folyamataidban, mint vénában az alvadt vér….

c)Kik azok az ügyfelek, rosszabb esetben kollégák, akik a problémák 80%-át gerjesztik? Weiser István tapasztalata szerint kétfajta munkatárs van: problémagyártó és problémamegoldó. Ez az idő segít meghozni a máskor kellemetlen döntéseket. A problémagyártókat le kell szállítani a buszodról a közösség, illetve a csoport érdekében.

d)Meglévő ügyfeleid 20%-a hozza a forgalmad 80%-át. Most kizárólag ennek a 20%-nak a szolgálatára helyezd a hangsúlyt! Az új vevők szerzését egyelőre el kell felejteni, mert az emberek és a cégek nem a fejlődésre, hanem a túlélésre koncentrálnak.

e)Az időd 20%-ában állítod elő az eredményeid 80%-át. Mivel töltöd ezt az időt?
Mi lenne, ha egy nap csak 40 percet dolgozhatnál, és utána mással kellene töltened a napot?

​3. Növeld a kommunikációd mennyiségét!


A túlélés a normálistól eltérő üzemmód, így akkor tudsz jól kijönni ebből a nem hétköznapi szituációból, ha az ügyfeleid túlélését támogatod és arra fókuszálsz. Az a helyzet, hogy a bevételed egyenes arányban van kifelé irányuló kommunikációd mennyiségével. Ilyenkor a legtöbb cég költségcsökkentő intézkedéseket vezet be, amivel egyet is értek, ha nem a kiáramló kommunikáció mennyisége látja ennek a kárát. A marketingköltések tekintetében is érdemes alkalmazni a 80/20-as szabályt.

Melyik az a csatorna, amely az érdeklődések 80%-át hozta? Duplázzuk meg az ebbe a csatornába fektetett összeget. Vezetőként érdemes felhívni az összes stratégiai partnert, vevőt és beszállítót és megkérdezni, mire van szükségük. Adjuk nekik azt, amit szeretnének, erőnkön felül. Kérjük meg arra, hogy kapcsolati tőkéjüket használva adjanak ajánlást, és ezzel is támogassanak bennünket a helyzet megoldásában. Az a szabály, hogy aki kér csokit, az kap csokit. És akkor – ahogy kedvenc indiai mondásom tartja – „a végén minden jó lesz, és ha most nem jó, akkor nincs még vége!"


Friss

Megható videóval emlékeztek Benedek Tiborra a Magyar Kupa döntőjén

A Magyar Kupa döntője előtt emlékvideóval tisztelegtek a háromszoros olimpiai bajnok vizipólós, Benedek Tibor előtt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

A figyelmetekbe ajánljuk