vonatozás
Shutterstock

Tényleg bunkóság üléscserét kérni egy másik utastól?

A közösségi médiában egyre többen bosszankodnak a jelenség miatt, és úgy tűnik, nekik van igazuk.

A TikTok-felhasználók elismerését váltotta ki nemrég az a férfi, aki videóra vette, ahogy az általa előre megvásárolt üléshelyét visszaveszi az egyik utastól, aki elfoglalta azt. Az eset nem egyedi: egyre több tartalom jelenik meg a közösségi médiában arról, ahol az utasok vagy visszaveszik a helyüket, vagy visszautasítják az üléscsere lehetőségét.

Utóbbira is volt példa, amikor Audrey Peters influenszer nemet mondott arra, hogy helyet cseréljen a repülőn, hogy egy család együtt ülhessen.

Nem, nem cserélek középső ülésre, foglaljátok le a járatotokat korábban

– írta Peters a videó feliratához márciusban.

Ez is érdekelhet: Kié a középső ülés két karfája egy repülőn?


A közösségi médiát az utóbbi időben elárasztották azoknak az utazóknak a történetei, akiket arra kértek, hogy cseréljenek helyet olyan utastársakkal, akik egy barátjukkal vagy családtagjukkal szeretnének együtt ülni – vagy egyszerűen csak azért, hogy jobb helyen ülhessenek.

A videókra érkezett reakciók azonban azt mutatják, hogy a legtöbb utas egyáltalán nem nyitott az ilyen üléscsere-ajánlatokra – és az utazási etikett szerint nem is kellene.

Az Independent kérdezte megDiane Gottsman etikai szakértőt, hogy kiderüljön: van-e egyáltalán olyan alkalom, amikor helyénvaló vagy elfogadható, hogy megkérjük egy utastársunkat, hogy cseréljen helyet velünk a repülőn, vonaton vagy bármely más közlekedési eszközön, ahol az ülések előre foglaltak.

Gottsman szerint egyetlen elfogadható forgatókönyv van, amikor egy utas megkérheti egy utastársát, hogy cseréljen helyet, és ez is csak akkor indokolt, ha az utas először már megpróbálta máshogy orvosolni a helyzetet.

Ez azokra a szülőre vagy gondviselőkre vonatkozik, akik az előzetes tervezés során nem tudták megoldani, hogy a gyerekük mellett ülhessenek. Ebben az esetben – Gottsman szerint – teljes mértékben megérthető, ha üléscserét indítványoznak.

A szakértő hozzátette: ha ilyen helyzetben vagyunk, ajánlott már a felszállás előtt megkérdezni a jegyértékesítőt vagy valamelyik munkatársat, hogy van-e lehetőség a helycserére, hogy elkerüljük a kellemetlen helyzeteket. .

Gottsman szerint, ha bármilyen más okból szeretnénk helyet cserélni, akkor inkább ne kérdezgessük a többi utast emiatt.

Az, hogy egy barátunk mellett szeretnénk ülni, vagy az ablak mellett, nem elég indok arra, hogy cserét kérjünk. Ha például a házastársunkkal külön ülünk, akkor az egyszerűen azt jelenti, hogy túl későn foglaltunk, vagy nem is terveztünk előre, hogy együtt utazzunk.

– mondta, majd hozzátette: az üléscserére való kérvény csak rosszabb, ha a másik utasnak egy előnyösebb helyről kell elülnie.

A The Points Guy utazási weboldal is egyetért a fentiekkel: szerintük az ülőhelycserével kapcsolatban a ki nem mondott szabály az, hogy csak jobb vagy egyenértékű cserét szabad felajánlani.

Bár sokak szerint elfogadható, ha valaki üléscserét kér, a The Points Guy szerint az egyik legnagyobb etikettbeli hiba, amit egy utas elkövethet, ha kérés nélkül foglalja el egy utastársa helyét.

A helycsere egyik főszabálya, hogy soha ne foglaljuk el más helyét, mielőtt az illető felszállna

– írja az oldal.

És hogy mit kell csinálnia azoknak, akiknek üléscserét ajánlottak fel? Gottsman szerint nyugodtan utasítsák vissza, ha nem akarják átadni a helyüket. Még kifogásokra sincs szükség.


A figyelmetekbe ajánljuk