Akár látogató, akár alkalmazott, a múzeumoknak vannak megoldásai arra a vészhelyzetre, ha valaki véletlenül kárt tenne a felbecsülhetetlen értékű műtárgyakban.



Abban az esetben, ha véletlenül kárt teszel egy festményben, szoborban vagy vázában, végső soron a múzeum felelős a helyreállításért. Talán nem meglepő, de ezek az intézmények pontosan tisztában vannak azzal, hogy mit is őriznek, éppen ezért speciális biztosítási kötvényekkel rendelkeznek. Ezek a szerződések rendkívül egyediek, és mindenre kiterjednek, amit csak el tudsz képzelni. Így a biztosítás gondoskodik a restauráláshoz szükséges összes költségről, bármibe is kerüljön, és bármeddig is tartson.

Valójában szinte minden olyan esetben, amikor egy műtárgyat véletlenül megrongáltak, sem a múzeum, sem pedig – bizonyos esetekben – a szóban forgó műtárgy tulajdonosa sem emelt vádat.

Sőt, úgy tűnik, hogy a legrosszabb, ami ilyen esetben történhet az az, hogy kitiltanak a múzeumból.

Vegyük például Nick Flynn esetét, aki 2006-ban a cambridge-i Fitzwilliam Múzeumban sétálva megbotlott a cipőfűzőjében, és felborított három 17. századi vázát, amelynek értéke körülbelül 225 ezer dollár volt.

A férfi akkor így nyilatkozott az esetről:

Elakadt a cipőfűzőm, elvétettem a lépcsőfokot, és bumm, bumm, bumm. Millió darab kiváló minőségű Qing-kerámia hevert alattam.Bár tudtam, hogy a váza el fog törni, nem gondoltam, hogy elszabadul és a másik kettőnek is neki csapódik. Biztos vagyok benne, hogy csak az elsőt találtam el, az pedig valószínűleg átrepült az ablakpárkányon, és nekiment a következőnek, ami aztán a másiknak. Mint egy dominó. Szívemre tett kézzel mondhatom, hogy nem volt szándékos, ez csak egyike azoknak a hihetetlenül szerencsétlen dolgoknak, amelyek néha megtörténhetnek."

A múzeum illetékese csupán küldött egy levelet, amelyben azt tanácsolta Flynnnek, hogy a közeljövőben ne látogasson el az intézménybe. Szóval technikailag még csak ki sem tiltották, csak udvariasan megkérték, hogy egy ideig tartózkodjon a látogatástól.

De azt sem szabad elvitatni, hogy a múzeumok évtizedek óta fejlesztik a műkincsek védelmét szolgáló módszereiket.

Az olyan múzeumok, mint a Getty Center, a vasbeton falaknak köszönhetően ellenállnak a tűzkároknak. Emellett olyan szellőzőrendszerrel rendelkeznek, amely megakadályozza a füst bejutását, és vészhelyzetben végső megoldásként locsolóberendezéssel is rendelkeznek. A New York-i Whitney Amerikai Művészeti Múzeum a 2012-es Sandy hurrikán után egy speciális árvízvédelmi falat épített új helyszínén, hogy megakadályozza a Hudson folyó esetleges áradását. Illetve jó pár helyen az üvegek speciális UV-blokkoló bevonattal rendelkeznek. Ez nagyon fontos, mert az UV-sugarak nagymértékben károsíthatják a festmények színeit.

(Todayifoundout)

A figyelmetekbe ajánljuk